Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Sifo-undersökning: Detta vill invånarna i Kalmar län göra på semestern

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

69 procent av invånarna i Kalmar län vill ägna sig åt friluftsaktiviteter under semestern i sommar.

Det visar en undersökning med över 3 000 respondenter nationellt, som har gjorts av Kantar Sifo, på uppdrag av Prisjakt.

De populäraste aktiviteterna bland invånarna i Kalmar län är att vandra (41 %), följt av att cykla (33 %) och paddla kajak (30 %).

Det stora intresset har samtidigt lett till att fler köper produkter som har med dessa aktiviteter att göra. Enligt Prisjakts analys ökade köpintresset för produkter inom sport och friluftsliv med hela 53,6 procent i juni jämfört med samma period förra året.

”Allt viktigare”

– De senaste åren har hälsa och miljö blivit allt viktigare för många, vilket lett till att lokala utomhusaktiviteter fått sig ett uppsving. I och med corona är det inte så konstigt att trenden accelererat ytterligare, från resor utomlands till friluftsaktiviteter med vänner och familj hemma i Sverige, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.


Här är alla friluftsaktiviteter som invånarna i Kalmar län vill testa i sommar:


Vandra (41 %)

41 procent av invånarna i Kalmar län vill vandra i sommar, vilket gör aktiviteten till den absolut populäraste. Samtidigt kan Prisjakt se att köpintresset för vandringsstavar var hela 76 procent högre i juni jämfört med samma period förra året. En del verkar också vilja hålla högt tempo, då köpintresset för löparskor ökade med 44,5 procent i juni. 

 Cykla (33 %)

Att cykla har länge varit en populär friluftsaktivitet. Bland invånarna i Kalmar län så vill var tredje person (33 %) testa denna aktivitet i sommar. I juni har köpintresset för cykelhjälmar ökat med 45,4 procent, medan cyklar ökat med 15,7 procent och elcyklar med 21,1 procent.

Paddla kajak (30 %)

30 procent av invånarna i Kalmar län vill paddla kajak i sommar. Att vi planerar att bege oss ut på vattnet syns som tur även i att fler köper flytvästar. Köpintresset för flytvästar har nu i juni ökat med hela 111,4 procent jämfört med samma period förra året.

 Campa / Tälta (29 %)

Nästan var tredje (29 %) invånare i Kalmar län är intresserad av att campa eller tälta i sommar. Det verkar också som att invånarna inhandlar produkter för denna aktivitet. Prisjakts statistik visar att köpintresset för tält ökade med hela 72,4 procent i juni i år, jämfört med samma period förra året.

Fiska (20 %)

20 procent av invånarna i Kalmar län är intresserade av att fiska i sommar. Prisjakts statistik visar att köpintresset för fiskeutrustning var hela 47,2 procent högre i maj jämfört med samma period förra året. I juni fortsätter ökningen, vilket tyder på att invånarna i Kalmar län gör sig redo för aktiviteten.

– Köpintresset för fiskeprylar var blygsamt i början av året, men i maj och nu i juni är intresset på rekordnivåer. Det verkar också som att prylarna används, då andra aktörer rapporterat om ovanligt hög försäljning av fiskekort, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker hos Prisjakt.

Hela listan för Kalmar län:

Vandra: 41 procent

Cykla: 33 procent

Paddla kajak: 30 procent

Campa / tälta: 29 procent

Fiska: 20 procent

Hajka: 14 procent

Klättra: 13 procent

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Prisjakt med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldrarna 18–79. Totalt har 3 152 intervjuer genomförts under perioden 9 – 23 mars 2020.

TEXT

Peter A Rosén

peter@oskarshamns-nytt.se

Många vill ge sig ut och vandra, vilket innebär att man får chansen att se mycket av det vackra i naturen. FOTO. PIERRE STJERNFELDT
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS