OSKARSHAMN
En kvinna i 25-årsåldern, med adress i Oskarshamn, lade ut en klänning till försäljning på Vinted.
Det slutade med att hon blev blåst på drygt 7 000 kronor.
Det var på måndagskvällen, den 9 juni, som kvinnan i fråga blev kontaktad av en köpare – och köparen uppgav att det inte gick att genomföra köpet på grund av att kvinnan inte hade verifierat sin e-postadress på Vinted.
”Ska ha gått till Singapore”
– Köparen erbjöd sig att hjälpa kvinnan – hon fick bland annat en länk som såg ut att komma från Vinted. Och där skulle hon uppge sina kontouppgifter, för att kunna ta emot betalningen. Det gjorde hon – och då drogs 4 012 kronor och 89 öre från kontot. Sedan fick hon en uppgift om att pengarna skulle föras tillbaka till henne efter att bankkortet hade verifierats. Kvinnan fick ett felmeddelande, där det stod att hon behövde uppge sina kortuppgifter igen, vilket hon gjorde. Då drogs det ytterligare 3 344,51 kronor. Där någonstans blev hon misstänksam och kontaktade banken, som uppgav att hon hade blivit utsatt för ett bedrägeri och att pengarna ska ha gått till Singapore. Hon förlorade sammanlagt 7 357,40 kronor, säger Peter Karlsson, förundersökningsledare vid polisen i Oskarshamn, på tisdagen.
En anmälan om bedrägeri är upprättad.
Enligt anmälan var ”köparen” en kvinna.

Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.