Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Specialistvården vid sjukhusen i länet får mycket höga betyg när patienterna får säga sitt om vården

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Specialistvården vid sjukhusen i Kalmar län får mycket höga betyg när patienterna får säga sitt om vården. Det visar Nationell patientenkät”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”Totalt har 5 221 patienter i länet svarat på frågor kring sin upplevelse av senaste besöket inom vården, antingen man varit i kontakt med en mottagning eller legat inlagd.”

”Det som sticker ut positivt är resultaten från patienter som legat inlagda. Här finns en klar förbättring av resultaten vid en jämförelse med senaste enkäten 2021. I fyra av de sju dimensionerna hamnar Region Kalmar län på första plats. Det gäller helhetsintrycket, kontinuitet och koordinering, information och kunskap och tillgänglighet. När det gäller emotionellt stöd respektive delaktighet och involvering hamnar regionen på en andra plats”, skriver regionen.

”När det gäller mottagningsbesök inom vården – både fysiska som digitala ligger regionen över genomsnittet för landet och hamnar på platserna 2–5 av 21 regioner beroende på dimension.”

”Kan känna sig väldigt stolta”

– Vi har ända sedan den allra första nationella patientenkäten för drygt tio år sedan fått bra betyg av våra patienter. Den här gången är kanske de bästa någonsin. Alla våra medarbetare på sjukhusen i länet kan känna sig väldigt stolta, säger hälso- och sjukvårdsdirektören Johan Rosenqvist.

”De som har fått enkäten har också haft möjlighet att ge egna kommentar kring sina erfarenheter av besöket eller inläggningen. Totalt har närmare 1 300 sådana kommentarer kommit in. Det rör sig både om ros och ris, men också konkreta förbättringsmöjligheter. Bland de kritiska synpunkter finns en del som tycker att kommunikation mellan sjukhus och hälsocentral inte fungerar, att informationen som gavs var otillräcklig och att bemötande kunde varit bättre”, skriver regionen.

– De enskilda kommentarerna är väldigt värdefulla. De kan användas konkret i förbättringsarbetet på de olika enheterna, säger Johan Rosenqvist.

”Vid sidan av de direkta vårdfrågorna har också patienterna fått säga vad de tycker om sjukhusmaten. Under en rad av år har Region Kalmar län fått överlägset högst betyg, så också 2023. 86 procent var nöjda med maten mot 67,9 om man tar genomsnittet för landets alla sjukhus. Tvåa efter Region Kalmar län var Region Sörmland där 80 procent var nöjda med maten”, skriver regionen.

– Det här är ett mycket bra resultat bland många som medarbetarna i vår region verkligen ska vara stolta över. Trots ett mörkt ekonomiskt läge ser vi alltid till att sätta vården och dess tillgänglighet i främsta rummet. Vi har under lång tid gjort omfattande investeringar, alltid med sikte på att möta upp det vårdbehov som finns. Många års medvetet arbete med kvalitetsförbättringar och ständig utveckling, drivet av våra fantastiska medarbetare, har burit frukt. Det gäller att hålla i och fortsätta skapa förutsättningar för Sveriges bästa vård, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).

”Sveriges bästa sjukvård”

– Vi vet sedan tidigare mätningar att länsbornas förtroende för vården är högt, detta är ännu ett bevis på det strålande arbetet. En gång är kanske ingen gång, men år efter år, i mätning efter mätning ligger vi allra bäst till. Det är med rejält mycket underlag som jag nog vågar påstå att vi har Sveriges bästa sjukvård och Sveriges bästa medarbetare inom vården här i Region Kalmar län. Det här ska vi fortsätt se till att hålla i, säger Mattias Adolfson (S), regionråd och hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande.

– Alla dessa fantastiska resultat som våra medarbetare presterar kommer inte från ingenstans. Det är ett målmedvetet och seriöst arbete under tid som gjort att vi befinner oss i topp. Det arbetet fortsätter och varje dag blir vi lite bättre. Det ska vi fortsätta att bli, våra verksamheter fortsätter att utvecklas och länsinvånarna kan känna sig mycket trygga med att de i Region Kalmar län har mycket god tillgång till en vård i absolut toppklass, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

– Det är mycket glädjande resultat som hela länet kan känna sig stolta över. Jag vill verkligen passa på att hylla våra fantastiska medarbetare som jobbar hårt varje dag för att alla våra patienter ska få vård i tid, få möjlighet att delta i sin egen vård och alltid bli bemötta med respekt och ett lyssnande öra. Till och med i jämförelse med föregående års toppresultat höjer Region Kalmar län sig ännu mer. Det är otroligt bra resultat, för oss i SCV-majoriteten ska vi se till att fortsätta skapa förutsättningar för våra medarbetare inom vården att leverera vård i Sverigetopp, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Resultat

”Resultaten redovisas som poäng för varje dimension. Poängen är ett genomsnitt på svaren på de frågor som finns inom varje dimension där den maximala poängen är 100. Nedan redovisas resultaten i de sju dimensionerna för Region Kalmar län.”

Specialiserad öppen sjukhusvård – mottagningsbesök


Helhetsintryck
 90,9 (90 för hela landet).  På fjärde plats i landet.

Emotionellt stöd 86,9 (86,2). Femma.

Delaktighet och involvering 89,8 (88,8). Trea.

Respekt och bemötande 90,8 (89,9). Tvåa.

Kontinuitet och koordinering 88,8 (87,8). Femma.

Information och kunskap 85,3 (84,4). Tvåa.

Tillgänglighet 90,4 (89). Trea.

Specialiserad sluten sjukhusvård – inlagda patienter


Helhetsintryck
 92,1 (89,1 för hela landet). Etta.

Emotionellt stöd 89,3 (87,4). Tvåa.

Delaktighet och involvering 85,5 (83). Tvåa.

Respekt och bemötande 85,6 (84,2). Sexa.

Kontinuitet och koordinering 85,5 (82,2). Etta.

Information och kunskap 82,4 (79,7). Etta.

Tillgänglighet 89,4 (87,2). Etta

Fakta/Nationell patientenkät

”Nationell patientenkät är en av Sveriges största undersökningar. Totalt har 170 000 svar lämnats av patienter som besökt sjukhusen i landet eller varit inlagda.

I Kalmar län fick 10 267 patienter som varit i kontakt med öppenvården på sjukhus i länet, en privat specialistmottagning eller legat inlagda på sjukhus möjlighet att svara på frågor om sin upplevelse av vården. Sammantaget svarade 50,9 procent på frågorna”, skriver regionen.

Foto: Freepik

+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS