SVERIGE
Att ta en kaffe på språng är en djupt rotad vana för många, men trots en ny lag som kräver att restauranger och kaféer erbjuder flergångsalternativ till engångsmuggar, är det nästan ingen som får frågan. En ny Novusundersökning från Håll Sverige Rent visar att 7 av 10 svenskar inte ens känner till lagen.
Över hälften av svenskarna köper hämtmat eller dryck som takeaway minst några gånger i månaden. Trots att en ny lag trädde i kraft den 1 januari 2024, som kräver att restauranger och kaféer ska erbjuda återanvändbara alternativ, visar en ny undersökning från Håll Sverige Rent att nästan ingen får frågan om att välja ett sådant. Endast 9 procent av takeaway-kunderna har blivit erbjudna ett flergångsalternativ under det senaste halvåret, och hela 72 procent av svenskarna känner inte till lagen.
– Lagen har potential att minska nedskräpningen, men den efterlevs inte. Det krävs praktiska lösningar och mer information till konsumenterna om vi ska lyckas minska berget av engångsplast, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.
Vanlig källa till nedskräpning
Enligt Naturvårdsverkets senaste statistik som publicerades i april 2025 visar att antalet engångsmuggar som innehåller plast steg från 1 055 miljoner år 2022 till 1 256 miljoner år 2023. Antalet matlådor var 858 miljoner år 2023.
Engångsprodukter innebär inte bara ett slöseri med resurser, de är också en vanlig källa till nedskräpning i våra städer, natur och på stränder. Mätningar från Håll Sverige Rent under 2024 visar att det i snitt fanns omkring 200 engångsmuggar och 122 matförpackningar per stadskärna i de 16 större tätorter som ingick i undersökningen.
– Vi har vant oss vid att kunna ta med en kaffe överallt, men det är inte hållbart att varje kopp kommer med en ny mugg som bara används i några minuter innan den slängs, säger Johanna Ragnartz.

Starkt stöd för förändring
Trots den negativa utvecklingen är det många svenskar som vill se förändring och 61 procent är positiva till lagen.
– Folk är inte emot förändringen, tvärtom. Däremot vet de flesta inte om att de har möjligheten att få sin takeaway-kaffe i flergångsmugg, säger Johanna Ragnartz.
Enligt undersökningen tror svenskarna att följande tre åtgärder skulle göra störst skillnad:
- 48 procent – Ett gemensamt retursystem mellan restauranger och kaféer så att kunder kan lämna tillbaka lånade muggar och matlådor var som helst
- 42 procent – Höjda avgifter på engångsmuggar- och matlådor så att det blir dyrare än flergångsalternativen
- 38 procent – Kunden måste göra ett aktivt val genom att få frågan om de vill ha engångsalternativ eller en återanvändbar mugg eller låda
Resultat från Novusundersökningen
Undersökningen utfördes av Novus på uppdrag av Håll Sverige Rent. Den samlade in 1027 intervjuer under perioden 16–23 april 2025. Här är några viktiga resultat som framkom av intervjusvaren:
- 53 procent av svenskar köper mat och/eller dryck som takeaway några gånger per månad eller oftare
- Bara 9 procent av de som köpt takeaway under senaste 6 månaderna har blivit erbjuden mat eller dryck i flergångskärl (jämfört med 8 procent 2024).
- 78 procent av de få som faktiskt blivit erbjudna flergångskärl valde ändå engångsalternativet (jämfört med 60 procent år 2024).
- 72 procent känner inte till lagen om att serveringar måste kunna erbjuda sina kunder flergångsalternativ för muggar och matlådor.
- En majoritet är positiva till lagen, 61 procent (jämfört med 55 procent 2024). Bara 8 procent svarar i år att de är negativa till lagen (jämfört med 12 procent 2024).

Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.