Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Vårdmottagningarna i länet uppmanas att öka sin användning av digitala tjänster: ”Viktig pusselbit”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Regionens vårdmottagningar uppmanas öka sin användning av digitala tjänster. Uppmaningen syftar även till att skapa en gemensam samsyn kring regionens digitala erbjudande”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.

”Region Kalmar län har landets allra nöjdaste patienter inom primärvården, akutvården och specialistvården. I länet finns även det allra högsta förtroendet för hälso- och sjukvården i landet. Så har det varit i år efter år. För att uppnå de goda resultaten och för att stärka tillgängligheten i ett avlångt län krävs det att vår region ligger i framkant vad gäller den digitala omställningen”, skriver de tre partierna.

– Det är positivt att vi ständigt tar steg för att stärka arbetet kring 1177.se, regionens digitala tjänster och vad regionen erbjuder. De digitala tjänsterna ska göra det enklare för invånare att komma i kontakt med regionen. I informationspaketet ingår bland annat ett samlat material om regionens digitala erbjudande som kan delas ut till patienterna av våra medarbetare. Arbetet med den digitala omställningen går ständigt framåt och från SCV-majoritetens sida ser vi till att i regionplan sätta fokus på den digitala omställningens möjligheter för att stärka tillgängligheten, den nära vården och medarbetarna i deras arbete, säger Mattias Adolfson (S), regionråd och hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande.

Mattias Adolfson Regionråd (S)
Mattias Adolfson (S). Foto: Region Kalmar län

– Tillgängligheten till vården och möjligheterna till att utvecklas ska vara goda avsett var i länet man bor. I ett avlångt landsbygdslän som vårt måste vi ständigt arbeta för att ligga i framkant om vi ska nå de toppresultat som vi år efter år uppnår. Jag är övertygad om att digitala lösningar är en viktig pusselbit i att lösa tillgängligheten även i framtiden. Exempelvis kan videomöten, e-tjänster och egenmonitorering redan idag stärka patienters egenmakt och är en del av en nära vård. Från SCV-majoritetens sida ska vi göra det vi kan för att följa upp och stärka detta viktiga arbete, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för primärvården.

Emmy Ahlstedt (C)
Emmy Ahlstedt (C). Foto: Region Kalmar län

– Att medarbetarna är vår allra viktigaste resurs i Region Kalmar län är det ingen tvekan om. Från SCV-majoritetens sida måste vi då se till att medarbetarna har så goda förutsättningar som möjligt att fortsätta utföra deras arbete i absolut toppklass. Förutom att det stärker tillgängligheten för länets alla invånare innebär den digitala omställningen att det blir enklare för medarbetarna att kommunicera med sina patienter. Dessutom kan regionens medarbetare nyttja sin tid bättre genom att inte behöva göra det som invånarna kan eller vill göra själva. Vi står inför en kompetensförsörjningsutmaning som vi inte kan rekrytera oss ur, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård och personalutskottets ordförande.

Lena Granath (V)
Lena Granath (V). Foto: Region Kalmar län

Genrebild: Freepik (överst)

+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS