SVERIGE
Trafikanalys har släppt den officiella statistiken för vägtrafikolyckor för fjolåret. Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna vilket är en minskning med sju procent. Trafikverket menar att utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Enligt Trafikverket är den viktigaste grundpelaren i Nollvisionen att det ska finnas en balans mellan hastigheten på vägar och gator samt det skydd mot personskador som infrastrukturen, fordonen och personlig skyddsutrustning i kombination ger.
Trafiksäkerhet är ett gemensamt ansvar
En annan grundpelare i Nollvisionen är det delade ansvaret för trafiksäkerheten mellan systemutformarna och trafikanterna. Här behöver exempelvis arbetsgivare ta ett större ansvar för trafiksäkerheten för de vägtransporter som de skapar; ett sådant ansvar ingår tydligt i arbetsmiljölagstiftningen. Ett flertal studier (bl.a. Folksam, AEG) pekar på att minst en tredjedel av dödsfallen i trafiken är relaterade till resor i arbetet och därmed möjliga för en arbetsgivare att påverka.
– Arbetsgivaransvaret för att förhindra personskador gäller även ute i trafiken så därför behövs en betydligt bättre systematik och uppföljning av åtgärder, säger Per Hurtig, utredningsledare trafiksäkerhet i ett pressmeddelande från Trafikverket.
Allvarligt skadade ökar
Dessvärre har antalet allvarligt skadade ökat och vi ser en tydlig ökning av allvarligt skadade cyklister. Det förklaras till stor del av att olyckor med elsparkcyklar blivit vanligare. Fallolyckor bland fotgängare är nu den vanligaste orsaken till allvarliga skador i vägtransportområdet. En förklaring är ett bristande vinterunderhåll och ojämna gångvägar.
Det gäller främst i tätorter men förekommer samtidigt både på kommunernas och på Trafikverkets vägar och gator. Fysisk aktivitet som gång och cykling är bra både för folkhälsan och miljön, men innebär samtidigt utmaningar för att utforma en stadsmiljö som passa alla trafikanter.
Medelhastigheten sänks
Även om det är en lång väg kvar till målet om 80 procents hastighetsefterlevnad så är det ändå mycket glädjande att medelhastigheten minskat under de senaste sju åren, och att det fortsatt i samma takt under 2024.

FAKTA / VÄGTRAFIKOLYCKOR 2024
Under 2024 omkom 213 personer i olyckor* i vägtrafiken och därmed var 2024 sjätte året i rad med färre än 230 omkomna. Etappmålet om maximalt 133 omkomna i vägtrafikolyckor år 2030 kan nås om utvecklingen fortsätter som hittills.
Av de 213 omkomna i olyckor var 155 män och 58 kvinnor, och 11 av dem var barn (under 18 år). Drygt hälften av de omkomna var skyddade trafikanter, dvs. personer som färdades i personbil, lastbil eller buss. 70 personbilsförare och 33 passagerare omkom under året, totalt 7 personer färre i personbil än under 2023. Även omkomna i lastbil/buss minskade under året, med 9 personer.

Antalet omkomna i gruppen oskyddade trafikanter var under 2024 samma som 2023; 99 personer. Bland de oskyddade trafikanterna var motorcyklister den största gruppen, följd av gående. Av 34 omkomna motorcyklister var 31 förare. Av omkomna MC-förare var 30 av 31 män medan de 3 omkomna MC-passagerarna var kvinnor.
Under 2024 omkom 27 cyklister (mot 30 året innan), 22 män och 5 kvinnor. Samtliga som omkom på cykel var 18 år eller äldre, majoriteten var 65 år och äldre. Hälften av cyklisterna omkom i kollision med motorfordon, övriga i singelolycka eller kollision med annan cyklist.
Det är relativt ovanligt idag att barn omkommer i vägtrafiken. Under 2024 omkom 11 barn (12 barn under 2023). Av de barn som omkom färdades 7 i personbil och 3 var gående.** Den långsiktiga trenden är allt färre barn bland de omkomna. I slutet av 1980-talet var runt 12 procent av de omkomna i vägtrafiken barn (under 18 år), medan det senaste decenniet har barnen utgjort ungefär 5 procent.
Förutom de som dödades i olyckor i vägtrafiken 2024 blev också 1 597 personer svårt skadade (1 789 under 2023) och 12 268 personer lindrigt skadade (12 923 under 2023).
På Trafikanalys webbplats finns den samlade officiella statistiken om vägtrafikskador.

Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.