Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Krönika: ”Sportsligt självmord”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SPORTKRÖNIKA

Det Polska speedwayförbundet, PZM, har fått hybris i jakten på att bli världsledande i speedway.

Ofantliga signon-summor, nya regler som ska stoppa förare att köra var de vill – även utländska förare.

Många röster höjs nu i Polen och England för att få stopp på PZM:s framfart.

Oskarshamns-Nytt har redan berättat om att förarkontrakten i Ekstraliga slår alla tidigare rekord. Och det fortsätter.

En pengarullning som i förlängningen kommer att ta död på polsk speedway, ekonomiskt. Den nya bestämmelsen med att varje klubb i Ekstraliga måste ha en förare under 24 år gör att man jagar ut de polska juniorerna från Ekstraliga. Det blir inte de polska förarna under 24 år som får dessa platser utan det blir utländska förare. De unga polska förarna – om de inte är av samma kvalitet som Bartosz Smektala – hamnar i frysboxen i andra eller tredjeligan.

”Det finns ingen rim och reson i denna bestämmelse”

LUKASZ MALAKA

– Det finns ingen rim och reson i denna bestämmelse, säger Lukasz Malaka på den polska speedwaysajten po-bandzie.com.pl.

Smektala blev i veckan klar för Västerviks Speedway. I Polen har Smektala bytt från Leszno till Częstochowa för den otroliga signonsumman om 700 000 Zloty (ungefär 1,6miljoner kronor).

– Hela speedwaypolen har blivit galen när det gäller signonsummor och som kommer att ta död på sporten, inte bara i Polen utan även utomlands, säger Lukasz Malaka.

Ytterligare en bestämmelse att de förare som kör för en polsk klubb i Ekstraliga bara får köra i ytterligare ett land. En bestämmelse som på inget sätt är utvecklande för vare sig yngre eller äldre speedwayåkare. Ta Jason Doyle som ett exempel. Han är en förare som behöver så mycket styrning han kan få för att få utlopp och utveckling. Jason behöver får köra både i Polen, Sverige och England. Nu måste Jason välja, Sverige eller England om han ska köra i Polen. Jason måste köra i Polen då det är där de stora inkomsterna finns. Även om Jason har kontrakt med Västervik Speedway för 2021 så har PZM satt honom i en rejäl knipa som gör att han måste svika antingen Västervik eller Swindon i England.

Enligt Lukasz Malaka har Jason Doyle redan bestämt sig för att välja Swindon före Sverige. Den främsta anledningen är att han bor i England.

Enligt de pressmeddelanden som Västervik Speedway skickat ut så är Jason Doyle med i truppen för 2021. Förhoppningsvis har sportchefen, Morgan Andersson, inte tänkt att ge sig i första taget i kampen mot PZM:s diktatoriska bestämmelse.

Det är horribelt att ett enskilt förbund, som PZM, kan diktera villkoren hur speedwayen ska fungera i den övriga världen. Var finns det internationella förbundet, FIM? Det är hög tid att FIM tar PZM:s ledning i båda öronen och talar om vem det är som bestämmer utformningen på den globala speedwayen.

”Det är horribelt att ett enskilt förbund kan diktera villkoren för utländska förare”

CONNY BLOMANDER, KRÖNIKÖR

Sedan bör det vara ett övergrepp på den fria arbetsrörligheten inom EU att PZM ställer sådana krav på förare som kör i en polsk liga.

I England är upprördheten stor och där man menar att speedway är på väg att bli en sport enbart i Polen. Bland andra Robert Lambert, som kör för Lejonen i Sverige och Torun i Polen. Enligt den nya polska bestämmelsen så exkluderas Lambert från att köra även i England 2021. Lambert vill fortsätta köra för Lejonen och Torun men även i England. Även den välkände engelske speedwaypromotorn, Len Silver, har höjt sin röst och menar att PZM måste tänka om och ta bort denna bestämmelse.

Jag upprepar. Det är horribelt att ett enskilt förbund, PZM, kan diktera villkoren för utländska förare.

Förhoppningsvis kommer både förare och klubbar, utanför Polen, att överklaga PZM:s restriktioner till europadomstolen.

Ytterligare en ny regel som PZM infört är den, som i Sverige kallas Warzawakontraktet och som innebär;

Polen har inga transferfönster under pågående säsong utan bara under mellansäsongen. Förare kan skriva ett Warzawakontrakt med sina klubbar och kan då byta klubb under pågående säsong.

Exempelvis. Linus Sundström har kontrakt med Gorzow men vet att han med stor sannolikhet inte kommer att få köra något. Linus kan således byta klubb.

Sammantaget: Den polska speedwayen håller sakta men säkert på att begå sportsligt självmord i sin hybris att vara världsbäst. De kommer att ta resten av den globala speedwayen med sig om FIM inte börjar att agera.

TEXT

CONNY BLOMANDER

conny@oskarshamns-nytt.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS