Alexander Trybjer klar för debut i Bilcross-SM

Alexander Trybjer klar för debut i Bilcross-SM

2021-04-19 Av av Conny Blomander

PÅSKALLAVIK

Blänkande i rött, grönt och vitt och vacker som en sommardag.

33-årige Alexander Trybjers nybyggda bilcrossbil, en Saab 900, blev klar i helgen.

Jag är alltid noga när jag bygger en tävlingsbil, det ska vara snyggt och ordentligt gjort. Men rent sportsligt handlar det mesta om vem som sitter bakom ratten, säger Alexander.

Alexander Trybjer, Oskarshamns ORRC, debuterar i Bilcross-SM om en månad. I helgen blev hans glänsande nybygge klart.

Alexander Trybjer, som bor i Påskallavik, är en av två förare från Oskarshamns RRC som debuterar i Bilcross-SM 2021. Den andra är Tom Lund.

Om en månad, den 13 maj, körs första deltävlingen i Bilcross-SM. Det blir intensiva tävlingsdagar på Svampabanan i Tomelilla då den andra deltävlingen körs två dagar senare, den 15 maj.

”Jag började köra folkarace 2005 och det har blivit mellan 70 och 80 tävlingar”

ALEXANDER TRYBJER

Jag började köra folkarace 2005 och det har blivit mellan 70 och 80 tävlingar. Jag var och tittade på finalen i Bilcross-SM i Jönköping 2019 och då bestämde jag mig för att bygga en bil och prova på denna tävlingsform, säger Alexander.

– Det blir helt nytt för mig, jag har aldrig kört tävlingar på tid innan och frånsett Nyköping är det hela nya banor för min del.

Trybjer har i princip alltid kört bakhjulsdrivet tidigare. Det började med Volvo men gick sedan över till WV i alla dess former, bubbla, 1600 coupé och variant.

Stark i starterna

– Min stryka har alltid varit starterna och med en WV drar det i väg riktigt bra då motorn sitter över drivhjulen.

Under åren har det blivit en hel del A-finaler för Alexander. 2013 vann han i Valdemarsvik.

Bilen som Alexander ska starta med nere i Tomelilla är en folkracebil som han köpte av klubbkompisen och regerande Bilcrossmästaren, Uffe Eriksson.

– Sedan har jag fixat och byggt om bilen under hösten och vintern. Uffe har hjälpt mig att ställa in motorn så både jag och bilen är redo att kasta oss in i bilcrossen, säger Alexander.

Att Alexander valde att köra Saab och inte fortsätta med bakhjulsdrivet beror på att framhjulsdrivna bilar i allmänhet men Saabar i synnerhet är väldigt framgångsrika i bilcross.

– Jag vet inte varför det är så stor skillnad mellan bilcross och folkrace när det gäller framgångarna för dem som kör framhjulsdrivet i bilcross. Kanske beror det på att bilcrossen enbart körs på rallycrossbanor med mycket asfalt. Det går att köra väldigt aggressivt med en framhjulsdriven bil, och det måste man. Kör man bakhjulsdrivet får man parera med gasen så man inte snurrar runt.

”Jätteskojigt”

– Det ska bli jätteskojigt att både få prova att åka Saab och att köra bilcross. Om det blir bra eller inte återstår att se, säger Alexander Trybjer ödmjukt.

Det som grämer Alexander Trybjer en del är att han inte hittat någon möjlighet att provköra bilen. Vimmerby MS har haft träningar i Gnagardalen, men endast för medlemmar. Några andra åkbara banor i närheten finns det inte. Oskarshamn RRC:s egna bana, Solkustbanan, ligger i träda.

– Första tävlingen är på torsdagen och vi får köra tre träningsvarv på onsdagskvällen. Jag får nog vänta till dess, säger Alexander.

Nymålad och vacker. Under hösten och vintern har Alexander Trybjer från Påskallavik byggt om en Saab 900 från folkrace till bilcross.

Bilcross fungerar lite som folkrace då bilarna är till salu på anbud efter tävlingarna. Eftersom det är dubbeltävling i Tomelilla så blir det anbud först efter den andra tävlingen.

Anbudssumman är i år på 23 000 kronor. Vill man lägga ett anbud så kostar det 500 kronor i anbudsavgift.

”Jag har en reservbil, en gammal folkrace-Saab, som jag får fixa till om jag skulle bli av med den här bilen. Men det är spelets regler. Det går ju även att lägga anbud på andra bilar”

ALEXANDER TRYBJER

– Jag har en reservbil, en gammal folkrace-Saab, som jag får fixa till om jag skulle bli av med den här bilen. Men det är spelets regler. Det går ju även att lägga anbud på andra bilar, säger Alexander.

Och förare som alltid har potenta bilar är Uffe Eriksson – som delvis övergett Saab och byggt ihop en 6-cylindrig Opel Astra. En likadan bil som tvåan 2021, Daniel Hulken Samuelsson från Gräsmark, körde 2020. Trea slutade Tobias Svärd, Skebobruk, Saab, och fyra blev Timmo ”Toteboexpressen” Helgesson, Vimmerby MS, Saab.

Det kan noteras att den första bakhjulsdrivna bilen 2020 kom på 11:e plats. Det var Martin Liljeblad från Björköby mellan Vetlanda och  Eksjö, i en WV.

”Riktigt bra förare”

– Det är många riktigt bra förare att fajtas mot, men jag går alltid ut för att vinna. Jag får känna mig för lite på torsdagstävlingen. Jag kommer inte att hålla igen men kommer att välja mina fajter. Många gånger är det bättre att ligga bakom och avvakta andras misstag och sedan hugga, säger Alexander Trybjer.

Totalt är det åtta förare från Oskarshamns RRC, av totalt 226 ordinarie och 39 reserver, som ska fajtas i Bilcross-SM 2021. De är Alexander Trybjer, Tom Lund, Henrik Göransson, Patrik Ekman, Uffe Eriksson, Weine Svensson, Maria Lindqvist och Mattias Lindqvist.

Till tävlingarna i Tomelilla finns det 187 platser lediga varje dag och samtliga är tillsatta.

På grund av coronasituationen blir det publikfria tävlingar men lördagstävlingen kommer att webbsändas via https://solidsport.com/nitroz

FOTO

CONNY BLOMANDER

Dela gärna artikeln: