SVERIGE
Under mars kom resenärerna på fler än nio av tio persontåg fram i tid, det bästa resultatet sedan april 2023. Dessutom rullade nästan hela 95 000 persontåg på spåren, det är rekordmånga tåg under en månad – med undantag för i januari i år.
I mars reste resenärer med nästan 95 000 persontåg i Sverige och 90,3 procent av dem kom fram i tid, där de som var över fem minuter sena räknas som försenade. Om gränsen istället höjs till 15 minuter, som för flyget, var 96,9 procent av tågen i tid.
– Om vi zoomar ut lite så går det över miljon persontåg under ett år och resorna är dubbelt så många som för trettio år sedan. Det är en bra utveckling men ställer stora krav på järnvägen. Den behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla resor och transporter, så att allt fler kommer fram i tid på fler sträckor, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering på Trafikverket.
– Jag reser själv med tåg och kan förstå om de som blivit försenade undrar om det går att lita på att komma fram i tid nästa gång, men det är faktiskt fler tåg som kommer fram i tid idag än det överhuvudtaget gick tåg för bara tio år sedan, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef järnvägsplanering, Trafikverket.
95 procent i tid på över 40 tåglinjer
Resenärerna kom fram i tid med fler tåg i mars än månaden innan oavsett om de reste med pendel-, regional- och fjärr-/snabbtåg. Bäst gick det för pendeltågen, som utgör över hälften av alla tåg, särskilt de i Östergötland där nästan 97 procent kom fram i tid.
Dessutom var det ytterligare över 40 tåglinjer där över 95 procent var i tid, bland annat på sträckorna Sundsvall-Umeå, Helsingborg-Halmstad, Stockholm-Arlanda, samt i Göteborgsområdet och i Småland. Mellan Nässjö-Vetlanda kom samtliga regionaltåg fram i tid. Bästa snabb- och fjärrtågslinjer var mellan Göteborg-Helsingborg-Köpenhamn där över 90 procent var i tid.
Järnvägen är störningskänslig
I mars blev resenärer som reste med tåg som var minst en minut försenade, i snitt 14 minuter sena med fjärrtåg som reser längre sträckor, sju minuter med regionaltåg och fyra minuter med pendeltåg. Om vi sorterar förseningarna från minsta till största och tar det mittersta värdet, medianen, är svaret istället sex minuter för fjärrtågen, tre minuter för regionaltågen och två minuter för pendeltågen.
Den stora skillnaden beror på att medianvärdet inte påverkas lika mycket av exempelvis vissa tåg med väldigt långa förseningar. Orsaken till tågförseningar kan delas in i tre lika stora delar. Fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår. För att skapa en mer tillförlitlig järnväg satsar Trafikverket brett, bland annat rustar vi upp järnvägen i ökad takt.
Järnvägen är störningskänslig på vissa platser där det vissa tider är mycket trafik, till exempel på stambanorna och runt storstäderna. Vid längre resor är risken för förseningar större. På helgen, när det går färre tåg, kommer fler fram i tid.