ANNONS

Black Friday slog nytt rekord i år med rabatter på 21% i genomsnitt

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid.

Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under årets Black Friday med 4,1%, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1% respektive 13,2% procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året, rabatterna var i genomsnitt 21% enligt Prisjakts statistik.

Rekordnivåer för Black Friday

– Förra året stagnerade tillväxten på Black Friday, men nu är vi tillbaka på nya rekordnivåer. Med det sagt är det tydligt att det är den längre reaperioden som växer snabbast, och i framtiden lär vi prata mer om Black Month, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker på Prisjakt Insights.

–  Fredagen är dock fortsatt den bästa dagen för konsumenter att hitta bra deals: priserna var lägst den dagen och i snitt låg rabatterna på 21%. En annan intressant spaning är att vi likt förra året såg färre smyghöjningar av erbjudanden inför rean jämfört med 2019, fortsätter Oscar Hagman.

Stora utmaningar för e-handlare

– Årets reaperiod har på förhand inneburit stora utmaningar för landets e-handlare. Materialbrist, produktionsstörningar och leveransproblem har ställt till det för många branscher. Därför är det imponerande att se hur siffrorna för Black Week visar på nya rekordnivåer. Vi ser också att tillväxten för hela november är starkare än tidigare och en tydlig trend är att vi går mot en längre reaperiod snarare än en specifik dag eller vecka, säger Markus Bergström, Head of Operations på Svea Ekonomi.

– Antalet köp inom e-handeln har under årets Black Friday minskat jämfört med i fjol. Den stora skillnaden vi ser i år är att kostnaden per köp ökat med 20%. Denna trend kan bero på många faktorer men tydligt är att fler sällanköpsvaror och premiumprodukter nu handlas online, avslutar Markus Bergström.

Antalet köp inom e-handeln har under årets Black Friday minskat jämfört med i fjol. Foto: Svensk Handel

FAKTA / STATISTIK

  • Black Friday: 4,1%*
  • Black Week (22-26 nov): 8,1%*
  • Black Month (1-26 nov): 13,2%

*Procentuell ökning i omsättning mot 2020 enligt Svea Ekonomi

FAKTA / Prisstatistik

  • Prisnedgång Black Friday 2021: 5% (2020: 5%)
  • Andel varor som gick ner i pris Black Friday 2021: 43% (2020: 48%)
  • Andel varor som gick upp i pris Black Friday 2021: 26% (2020: 17%)
  • Andel varor som hade minst 10 % prisnedgång 2021: 24% (2020: 22%)
  • Genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor: 21% (2020: 21%)
  • Andel varor som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka i pris på Black Friday: 10 % (2020: 11%, 2019: 19%)
  • Mest populära klockslaget att handla på Black Friday enligt Svea: 21:40

FAKTA / Trendande kategorier på Prisjakt under Black Week 2021:

  • Pizza-ugnar (+210 %)
  • Elektrisk värmefilt (+170 %)
  • Väckarklocka (+169 %)
  • Träningsskor inomhus (+164 %)
  • Smörgåsgrill (+164 %)

FAKTA / Populäraste varorna på Prisjakt Black Friday 2021:

  • Apple AirPods Pro
  • Apple AirPods (2nd Generation)
  • Apple MacBook Pro (2020) – M1 OC 8C GPU 8GB 256GB

FAKTA / Varor som sänktes mest procentuellt enligt Prisjakt:

  • Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 (PS4-spel), 1 nov 348 kronor, Black Friday: 97 kronor (72 % prisnedgång)
  • Kablamo (sällskapsspel), 1 nov 225 kronor, Black Friday: 79 kronor (65 % prisnedgång)

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS