Conny Blomander: “Kränkande mot förare”

2020-06-16 Av av Conny Blomander

SPORTKRÖNIKA

Skönt tillbakalutat i solstolen och med en kopp kaffe i handen.

Mitt nya boende är perfekt för en fotbollsintresserad som jag.

Tredje våningen, balkongen med utsikt över Arena Oskarshamn.

I söndags var det premiär, både för mig och för Oskarshamns AIK.

Jag satt i solgasset och tittade med kritiska ögon.

Visst finns det lite skönhetsfläckar i spelet efter det långa speluppehållet. En sådan fläck var det billiga kvitteringsmålet som OAIK släppte in, några minuter före full tid.

Defensiven var inte på hugget utan släppte fram Landskronaspelaren alldeles för enkelt på vänsterkanten och som kunde lyfta in bollen i borta gaveln.

Onödigt misstag

Ett onödigt misstag som kostade två viktiga poäng.

Sammantaget tycker jag OAIK var det bättre laget, och hade greppet om spelet, under huvuddelen av matchen.

Jag gillade det offensiva spelet, även om kanske för många uppspel gick på vänsterkanten och genom Peiman Eliassi. Men det var ett sådant uppspel som gjorde att Jägerbrink fick en rak frispelning, drev fram och drog till en yttersida med vänsterfoten som gick in vid bortre stolpen.

OAIK:s spel kommer att bli bättre och bättre och många lag kommer att få problem om de svartvita fortsätter att spela lika offensivt.

“Kommer inte att göras om”

Försvarsspelet kommer också. Misstaget mot Landskrona kommer inte att göras om.

Imorgon onsdag har OAIK Assyriska borta. Assyriska som också spelade 1-1 i premiären – borta mot lundalaget Torns IF.

*****

Den högsta speedwayligan i Polen körde igång i fredags. Även om det körs inför tomma läktare så var det härligt att äntligen få se ovalernas riddare igång igen.

Men det som fortfarande irriterar mig är den mycket subjektiva regeln vid starterna, där domarna ofta dömer omstart, trots att ingen förare kört in i tejpen.

Konstigt argument

Domarna hänvisar till ojämn start. Ett konstigt argument då det är domarnas ansvar att se till att alla ska stå still innan han släpper upp grinden. Men trots det, rullar någon förare lite sakta framåt innan tejpen går upp så är det givetvis fel.

Jag såg den uppskjutna matchen mellan Częstochowa och Grudziądz igår. Där var det nästan en handfull tillfällen som domaren dömde omstart – trots att alla förarna stod stilla tills tejpen började röra sig och ingen körde in i tejpen. Det var tydligt på reprisbilderna.

Dålig startdisciplin kallas straffet för den som, oftast, godtyckligt pekas ut som syndabock. Dessutom får han en varning, som ger uteslutning om han gör en ”tjuvstart” till.

“Kränkande”

Det är kränkande mot förare som tränat starter och som är mycket reaktionssnabba och fokuserade.

Istället hindras dessa förares skicklighet i omstarterna. Ingen vågar släppa kopplingen innan grinden gått upp i topp.

Det ska noteras att det är märkbar skillnad mellan de olika domarna när det gäller starterna. Många har den rätta fingertoppskänslan.

*****

Bilcross är den nya flugan inom bilsport, sedan två år tillbaka. Det är en vassare modell av folkrace, men svagare än rallycross.

I folkrace och rallycross kör bakhjulsdrivna bilar mot framhjulsdrivna, frånsett de fyrhjulsdrivna rallycrossbilarna – förstås.

I Bilcross har man andra regler. Här har de bakhjulsdrivna ett handikapp.

Angående finalreglerna ligger det till så här:

De 10 snabbaste, inklusive de två snabbaste bakhjulsdrivna – oavsett placering i kvalheaten, kör i A- och B-final. Därefter delas de nio bästa framhjulsdrivna och nio bästa bakhjulsdrivna in i tre semifinaler med chans till avancemang, så kallad runner up, till de högre finalerna.

Detta har cupledningen gjort för att locka fler förare med bakhjulsdrivna bilar då de är betydligt färre än framhjulsdrivna.

Det ska noteras att det är deltagarna själva som röstat fram denna regel.

Om det är en bra regel eller inte kan diskuteras. Och man kan fråga sig om en förare i en bakhjulsdriven bil någonsin kommer att mäkta med att vinna en A-final i bilcross. Kom ihåg att bilarna är till salu för 20 000 kronor efter varje tävling. Anbud som i folkrace.

“Vansklig”

Så ekonomin att trimma för mycket är vansklig och kan bli dyrbar.

*****

I förra veckans krönika tog jag upp det där med service av Hyundai i Oskarshamn, nu när Holmgrens har lagt ner. Många märkesverkstäder hävdar att service måste göras på deras anläggningar för att garantin ska gälla. Ett både lögnaktigt och felaktigt påstående.

Jag kollade med konsumentvägledaren i Oskarshamns kommun. Hon skickade mig denna informativa länk: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/bil-och-andra-fordon/bilverkstad/

Läs och spara pengar på dyra märkesverkstäders service.

TEXT

Conny Blomander

conny@oskarshamns-nytt.se

Conny Blomander.