Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Dackarnas körschema i speedwayens elitserie är nu klart

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

MÅLILLA

Nu är det klart:

Elitserien i speedway, som numera heter Bauhaus-ligan, körs igång den 11 augusti.

Då ställs Dackarna mot derbyrivalen Vetlanda på bortaovalen.

Det blir enkelmöten mot sex lag – och dubbelmöte mot ett lag (Västervik i Dackarnas fall).

Totalt blir det således åtta matcher, fyra hemma och fyra borta.

Smederna väljer att inte vara med under den här säsongen.

”Väldigt nöjda”

– Vi är väldigt nöjda med den lösning vi nått fram till för de åtta klubbar som utgör årets serie och ser fram emot en spännande säsong, säger Mikael Holmstrand, vice ordförande och medieansvarig inom Elitspeedway Sverige, ESS.

”Regelmässigt kommer säsongen innebära matcher med sex förare i varje lag istället för sju som är brukligt. Lagen kommer få större möjligheter att förändra sina trupper under säsongen och serien kommer att köras som en enkelserie plus en extra ”derbyomgång” för att alla lag ska få lika många hemma- och bortamatcher i grundserien. Efter det följer slutspel med kvartsfinal, semifinal och final. Som tidigare kommunicerats startar serien tisdagen den 11:e augusti. Vi har skapat möjligheter för en sportsligt och ekonomiskt bra säsong. Givetvis är det annorlunda förutsättningar i år och både regler och laguppställningar behöver anpassas. Men det är supportrar, sponsorer och förare givetvis väl medvetna om utifrån hur samhället ser ut just nu. Samarbetsklimatet för att få till detta har varit väldigt gott från alla dessa parter”, skriver ESS i ett pressmeddelande på måndagen.

Hårt arbete

”Klubbarna har de senaste veckorna arbetat hårt med sina lokala förutsättningar och sponsorer för att kunna bygga förartrupper som är ekonomiskt hållbara även med uteblivna publikintäkter.”

– Responsen från våra samarbetspartners har överlag varit väldigt positiv till våra ansträngningar för att komma igång och det är vi mycket ödmjuka inför. Vi kommer fortsätta arbeta fram till seriestart för att hitta så bra lösningar som möjligt för alla sponsorer. Skulle vi få möjlighet att även ta emot publik under hösten är det en bonus, säger Mikael Holmstrand.

”Samtidigt har klubbarna också fått ett välkommet bidrag från Riksidrottsförbundet.”

Totalt får varje klubb 560 000 kr.

”Vi är stolta”

– Vi är såklart glada över detta stöd som skapar en grundtrygghet för klubbarna, men det har inte varit avgörande för att vi ska kunna komma till start. Vi känner alla att det förpliktigar att vara en del av högsta serien i en idrott. Vi har ett TV-avtal med Cmore som är bra för sporten – och vi har ett ansvar mot supportrar och sponsorer. Men inte minst också ett ansvar mot våra förare och då främst de svenska som måste få möjlighet att åka och få intäkter för att kunna fortsätta sin verksamhet. Klubbarna har visat en fantastisk samarbetsvilja och vi är stolta över att ha hittat gemensamma lösningar detta speciella år, säger Mikael Holmstrand.

Körschemat för Dackarna:

11 augusti Vetlanda (borta)

13 augusti Piraterna (hemma)

18 augusti Indianerna (hemma)

20 augusti Masarna (borta)

25 augusti Lejonen (hemma)

27 augusti reservdag för omgång 1–5

1 september Rospiggarna (borta)

8 september Västervik (hemma)

15 september Västervik (borta)

17 september reservdag för omgång 6–8

Kvartsfinalerna körs 22, 23 och 24 september

Semifinalerna körs 29 och 30 september samt 1 oktober.

Finalerna är inplanerade 6,7 och 8 oktober.

TEXT

Peter A Rosén

peter@oskarshamns-nytt.se

GRAFIK: DACKARNA
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS