Debattartikel från M och KD: Orka se helheten i regionen

Debattartikel från M och KD: Orka se helheten i regionen

2021-12-27 Av av Oskarshamns-Nytt

DEBATTARTIKEL

Region Kalmar läns medarbetarenkät har nyligen presenterats.

Som vanligt ligger det stora fokuset på det som redan är bra, medan det som behöver förbättras oftast avhandlas i en bisats.

Det finns såklart mycket som är bra – regionens 7 000 medarbetare ser ju till att allt fungerar.

”Ännu instämmer endast 18 procent av medarbetarna till fullo att regionen är en attraktiv arbetsgivare”

Men det är att göra det väl enkelt för sig att helst förbise de utmaningar som ändå finns – de blir ju knappast åtgärdade om de bara sopas under mattan. Enkäten visar på fortsatt behov av att förbättra ett antal springande punkter:

Ännu instämmer endast 18 procent av medarbetarna till fullo att regionen är en attraktiv arbetsgivare.

”Lågt resultat”

Det är fortfarande ett lågt resultat när ambitionen är att bli en av Sveriges bästa arbetsplatser.

”Likaså har inte 27 procent någon åsikt eller instämmer inte med Länsunionen när de påstår att det inte finns någon tystnadskultur i organisationen”

Likaså har inte 27 procent någon åsikt eller instämmer inte med Länsunionen när de påstår att det inte finns någon tystnadskultur i organisationen.

Det är såklart inte bra när det finns så spridda åsikter om samma sak. Framför allt måste regionen bli bättre på att orka att lyssna in allt, inte bara det som är bra, för att de områden där förändring behövs ska ha en chans till bättring.

Likaså framgår det återigen att ledning och styrning, det vill säga toppskiktet, fortfarande har ett arbete att göra för att vinna fler medarbetares förtroende.

”En bra bit kvar”

Allt fler är nöjda med sin närmaste chef men förtroendet uppåt i organisationen har en bra bit kvar. Det handlar om hur förändringar förankras och förmedlas – och om att visa uppskattning och förståelse för vardagen ”nere på golvet”.

Som en del i att just bli bättre är vi politiker, åtminstone M och KD, ofta ute och träffar medarbetare på ”golvet” – den senaste tiden om än digitalt – för att minska klyftan till beslutsfattarna.

Det är positivt att fler medarbetare väljer att delta i medarbetarenkäten och visar därmed ett engagemang i sin arbetsplats och villkoren där.

”Arbetsmiljörelaterade frågor har under pandemin seglat upp som alltmer viktiga frågor för många”

Arbetsmiljörelaterade frågor har under pandemin seglat upp som alltmer viktiga för många.

Från politikens sida har vi lagt stor tyngd vid att placera dessa frågor i centrum. Just arbetsvillkor i allmänhet och arbetsmiljö i synnerhet på exempelvis akutmottagningen på Länssjukhuset behöver åtgärdas.

Hot och våld

Förutom en ständigt närvarande stress i vardagen har hot och våld ökat kraftigt de senare åren. Akutens medarbetares åsikter om den försämrade personalsäkerheten har nått alarmerande nivåer. Runt 90 medarbetare har de senaste fem åren lämnat, mestadels beroende på grund av att man inte orkar jobba kvar. Det är gammal som ung, som vittnar om en allt tuffare arbetsmiljö som anledningen till att man söker sig vidare.

”Moderaterna och Kristdemokraterna har under årens lopp presenterat en rad åtgärder för att få fler medarbetare att stanna”

Moderaterna och Kristdemokraterna har under årens lopp presenterat en rad åtgärder för att få fler medarbetare att stanna, att fler ska uppleva regionen som en attraktiv arbetsgivare och att fler ska söka sig hit. Det handlar om en bred palett av åtgärder där bland annat bättre löner och lönespridning, fler möjligheter att göra karriär, arbetsmiljö, arbetstidsförkortning och en översyn av grundbemanningen ingår. Dessa har Länsunionen (S, C och L) kategoriskt sagt nej till samtidigt som deras egen verktygslåda för att möta Region Kalmar läns utmaningar ekar tom.

Carl Dahlin (M), vice ordförande

Chatrine Pålsson Ahlgren (KD)

Kaj Holst (M)

Personalutskottet, Region Kalmar län

Carl Dahlin (M). Foto: Peter A Rosén
Chatrine Pålsson Ahlgren (KD). Foto: Peter A Rosén
Kaj Holst (M). Arkivfoto: Peter A Rosén
Dela gärna artikeln: