Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

”Den usla ovalen tog ner underhållningsvärdet till nästan noll”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SPORTKRÖNIKA

Ett av åtta speedwaylag är klara med sina lag

–  två veckor innan seriepremiären i speedwayens elitserie.

I dagsläget är det enbart Indianerna från Kumla som har klart med sexmannatruppen.

Övriga sju lag har tre-fyra förare klara och ligger i tuffa förhandlingar med dem som ska fylla upp truppen.

Indianerna gjorde klart med den sjätte och sista pusselbiten idag måndag då australiensaren Max Fricke skrev på ett kontrakt som båda parter accepterat.

Han passade även på att skriva på för 2021 – givetvis ett annat utformat kontrakt.

Max Fricke kör i Ekstraligan i Polen och lyder under de polska coronareglerna som säger att en förare som varit och kört utanför Polen måste ta ett test när han kommer tillbaka, det tar ungefär två dagar innan resultatet är klart.

Så Frick kommer med största sannolikhet inte att kunna köra någon torsdagsmatch.

”Ologiskt”

Lite ologiskt är att förstaligan, ligan under Ekstraligan, inte har några sådana begränsningar.

Det innebär att förare som kör i förstaligan kan köra i Sverige på torsdagen och i Polen på fredagen.

Det är ypperligt för bland andra Dackarna.

Jacob Thorssell kör i förstaligan i polska Gdansk.

Indianerna har även värvat Pontus Aspgren från Smederna – ni vet laget från Eskilstuna som vunnit SM tre år på rad men inte anser sig ha råd att vara med i årets minimerade elitserie…

Även om sju av åtta lag inte är klara med sina trupper så kommer det finnas kompletta lag den 11:e augusti.

På grund av coronaviruset och det långa uppskjutandet av seriepremiären så kör lagen i år bara med sex förare – mot normalt sju.

Lagmässigt så tas golvsnittet bort i år. Teoretiskt kan alltså lagen köra med sex förare med ett snitt på 0.5 om man vill.

Heatmässigt blir det fortfarande 15 heat i varje match, de tre sista blir nomineringsheat.

”Både vin och vatten”

SM-finalen i Målilla i förra veckan var både vin och vatten.

Vattnet var den usla ovalen som bara erbjöd ett åkbart spår och tog ner underhållningsvärdet till nästan noll.

I och för sig hade det regnat på eftermiddagen, men det är varken någon ursäkt eller anledning att inte få till en bättre bana.

Det var först i slutheaten det började öppnade upp sig till två konkurrenskraftiga spår.

Jag kommer osökt att tänka på EM-deltävlingen i polska Bydgoszcz för tre veckor sedan.

Vilken otroligt bra och rolig bana.

Och vilken otroligt bra och underhållande speedway. Det var en oval där förarna hittade spår över hela banan, både ytterrökare till driv så det rök vitt på innerlinjen.

Som speedwayförare måste det vara en fröjd att köra på en sådan oval som i Bydgoszcz jämfört med ovalen i Målilla i förra veckan.

Förhoppningsvis hinner Dackarna att få till en bra racingbana till hemmapremiären mot Piraterna den 13:e augusti.

Eller redan till JSM-finalen, som körs i Målilla på lördag. Även RM-finalen avgörs då i Målilla.

TEXT

Conny Blomander

conny@oskarshamns-nytt.se

FOTO: PIERRE STJERNFELDT
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS