Dödsfall och skallskador kan undvikas med cykelhjälm

Dödsfall och skallskador kan undvikas med cykelhjälm

2021-07-09 Av av Oskarshamns-Nytt

SVERIGE

Om fler använder cykelhjälm skulle många cyklisters liv kunna räddas samtidigt som färre skulle skadas med bestående men. Trots det anser Transportstyrelsen att dagens lagkrav på hjälm för alla upp till 15 år är tillräckligt.

”Det finns fler avgörande faktorer som påverkar säkerheten för cyklister. Det handlar till exempel om cyklisters försiktighet, bilisternas attityd gentemot cyklister, kunskap om trafikregler och hur många som cyklar. Därtill hur cykelvägnätet är utbyggt samt vilken kvalitet det håller i fråga om utrymme, belysning och underhåll”, säger Heba Kurdi, samhällsekonom på Transportstyrelsen.

Samhällsekonomisk nytta

Cykelolyckor kan orsaka allt ifrån lindriga skador till dödsfall. Utöver lidandet för de drabbade ger olyckorna kostnader för samhället. I en ny rapport har Transportstyrelsen utvärderat vad den samhällsekonomiska nyttan skulle bli om alla cyklister i Sverige använder hjälm.

Beräkningarna utgår från allvarliga skador och dödsfall under perioden 2014–2019. I rapporten beräknas också hur många cyklister som skulle ha fått lindrigare skallskador om de använt cykelhjälm.

Cykelhjälm skulle rädda liv och spara miljarder

Resultatet visar att cykelhjälm kan rädda 13 liv på sex år, och dessutom förhindra att 457 cyklister får huvudskador som leder till varaktiga men. Om alla cyklister väljer att använde hjälm skulle det spara cirka 7 miljarder kronor till följd av uteblivna dödliga och allvarliga huvudskadekostnader.

Cykelhjälm skyddar huvudet från dödliga och allvarliga skador. Över tid har också användningen av cykelhjälm ökat. I stället för lagkrav vill Transportstyrelsen att fokus ska ligga på att göra cyklister medvetna om hur viktig cykelhjälmen är.

”Vi tror på insatser som uppmuntrar cyklister att frivilligt använda hjälm”, säger Heba Kurdi.

Cykelhjälm skyddar huvudet från dödliga och allvarliga skador. Men det krävs mer åtgärder för att allmänt höja trafiksäkerheten för cyklister.

Foto: Transportstyrelsen

Dela gärna artikeln: