Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Fejkad bank blåste en äldre kvinna i Oskarshamn på närmare 16 000 kronor: Så gick det till

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Närmare 16 000 kronor.

Så mycket förlorade en kvinna i 70-årsåldern, med adress i Oskarshamn, nyligen i ett bedrägeri.

Enligt polisanmälan fick hon ett sms där det stod att hon hade beställt en vara från Tele2.

Om hon inte hade beställt varan, vilket hon inte hade gjort, skulle hon ringa ett nummer som fanns i sms:et, för att bestrida det hela.

Hon ringde upp och blev då vidarekopplad till en ”säkerhetsavdelning” på en fejkad bank. Mannen som svarade påstod att han jobbade för Swedbank.

Swishade över pengar

– Han bad henne att föra över alla pengar från sparkontot till privatkontot. Och det gjorde hon. Den fejkade säkerhetsmannen sa också att han skulle hjälpa henne att få tillbaka pengarna om hon swishade en summa pengar. Totalt swishade hon nästan 16 000 kronor. Nu har hon pratat med sin bank och allt är spärrat och låst. Men hon blev av med de 16 000 kronorna som hon swishade, säger Eva-Lotta Hermansson Truedsson, presstalesperson i polisregion syd, till ON på torsdagen.

Hon berättar att det här är ett vanligt tillvägagångssätt bland bedragarna.

– Vi har haft massor av sådana ärenden i regionen.

Fredrik Hallstan, Head of External Communication, Tele2 Communications & Sustainability, skriver så här i ett mejl till ON:

”Jag såg din artikel om kvinnan som blivit lurad av bluff-sms som verkade komma från oss på Tele2. Vi och andra operatörer i branschen stöter på det här lite för ofta, vilket är mycket beklagligt.  Här är lite info om vad vi gör för att försöka motverka detta.”

”Förekommer året runt”

”Tele2 avvärjer miljontals sms-bedrägerier varje år med hjälp av interna säkerhetssystem. Bara mellan januari och april 2023 så har vi blockerat 2,1 miljoner försök. Vi uppmanar alltid våra kunder att alltid vara försiktiga, oavsett vilken tid på året det är. Bluff-sms förekommer året runt. Det vi kan se i vår statistik är att antalet bluff-sms ökar kring storhelger och perioder då vi konsumerar mer, exempelvis kring Black Friday och julhelgerna.”

”Det här är ett område som vi aktivt arbetar med för att våra kunder inte ska behöva drabbas. Med hjälp av AI, och vårt machine learning-filter samlar vi dagligen in rapporter om misstänkta bluff-sms i syfte att spärra sms som misstänks vara bedrägeriförsök.”

”Smishing, som är en sammansättning av sms och phishing (nätfiske), har ökat lavinartat. De flesta av oss använder idag en smartphone och ett av de vanligaste användningsområdena är att skicka och ta emot sms. Det är alltså en mycket stor marknad för bedragare som vill åt dina uppgifter, och i slutändan dina pengar. De flesta av oss är idag medvetna om riskerna med att klicka på länkar som kommer till oss via tvivelaktiga e-postmeddelanden. Tyvärr är vi inte lika försiktiga när vi använder våra mobiler.”

Vad ska man göra när man blir utsatt för ett bedrägeriförsök?

  1. Tänk efter en extra gång. Borde du få det här sms:et? Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök via sms och är kund hos oss, vidarebefordra det till kortnummer 777 så att vi som operatör får kunskap om det och kan uppdatera våra brandväggsfilter.
  2. Leverans av paket? Om du inte förväntar dig en försändelse finns det ingen anledning att klicka på någon länk eller följa någon uppmaning. Ladda istället ner apparna från Play/Appstore som PostNord, UPS, DHL med flera tillhandahåller. Då kommer du att att kunna hantera dina försändelser direkt i apparna.
  3. Var kritisk med alla kontakter som söker upp dig och om du är osäker ring tillbaka. Logga aldrig in via BankID
  4. Håll dig informerad om hur kommunikationen ser ut kring exempelvis elstöd, vårdkontakter och myndighetsutskick. Sök och dubbelkolla fakta och information på relevant myndighets hemsida.
  5. Prata med dina nära och kära: Om du blir uppmanad att swisha till en familjemedlem som har ”tappat sin telefon” och behöver betala en räkning. Ring och dubbelkolla! 
  6. Var försiktig vid alla signeringar/inloggningar med BankID, även när du själv initierar det. Ta för vana att alltid titta på texten för den tjänst som presenteras i BankID-appen. Denna text ska motsvara den tjänst du vill logga in med. Gör detta till en vana!
  7. Polisanmäl händelsen”, skriver Fredrik Hallstan.

Genrebild: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS