Förslag: Satsa två miljarder kronor på Stångådalsbanan och Tjustbanan i Kalmar län

Förslag: Satsa två miljarder kronor på Stångådalsbanan och Tjustbanan i Kalmar län

2020-08-27 0 av Peter A Rosén


LÄNET

”En satsning på två miljarder på Stångådalsbanan och Tjustbanan skulle skapa en modern fossilfri järnväg och bidra till en snabbstart efter covid-19”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen.

”I ett måldokument föreslås en omfattande satsning på den regionala järnvägen mellan Kalmar och Linköping och Västervik-Linköping. Totalt vill Region Kalmar län att två miljarder satsas, varav regionen är beredd att skjuta till 500 miljoner de kommande åren.”

”Det handlar om en fortsatt upprustning av de två banorna, tillsammans med bygge av ett triangelspår vid Berga och en delelektrifiering av järnvägen.”

Fossilfritt

– Det här skulle kunna ge sydöstra Sverige en helt fossilfri järnvägstrafik av hög kvalitet till 2030 till en låg kostnad. De tåg Region Kalmar län beställt kommer att kunna använda hybridteknik, alltså behöver inte hela sträckan vara elektrifierad. Precis som en hybridbil laddas batterier under färd – en kombination av ny teknik och smarta lösningar, säger Karl-Johan Bodell, strategisk rådgivare inom regionstaben när det gäller tåg och infrastruktur.

”Den direkta sysselsättningseffekten skulle motsvara 400 årsarbeten, medräknat konsumtionseffekt 1 200 årsarbeten. Det framgår av den utredning som konsultfirman Kreera gjort för Region Kalmar läns räkning.”

– Vi är beredda att köra igång vår del så fort det finns beslut om satsningen från Trafikverket och regeringen. Vi kan snabbt gå över till busstrafik under en den tid en upprustning pågår.

”En modernisering föreslås ske i flera steg. En tidigareläggning av spårupprustning, trädsäkring och plankorsningar skulle kunna ske 2021-2023. Därefter skulle en framtidssatsning med nytt signalsystem, triangelspår i Berga och delelektrifiering kunna genomföras.”

”Närtidssatningen 2021-2023 beräknas till knappt 1,2 miljarder och investeringarna därefter till drygt en miljard. Det hela skulle finansieras dels genom de medel som redan finns i Trafikverkets underhållsplan och minskade kostnader för drift och underhåll, dels genom att Trafikverkets anslag ökas med 1,2 miljarder och Region Kalmar län skjuter till 500 miljoner”, skriver regionen.

”Lågbudgetmodell”

– Det här är en lågbudgetmodell som skulle kunna användas för modernisering också av andra regionala järnvägsbanor i landet. För vår del har vi planerna framme och kan snabbstarta, säger Karl-Johan Bodell.

”Måldokumentet har behandlats i kollektivtrafiknämnden, regionala utvecklingsnämnden och av regionstyrelsens arbetsutskott. Dokumentet ska slutligt fastställas av regionfullmäktige. Samtliga partier i regionfullmäktige står bakom dokumentet, som kommer att spridas till berörda myndigheter och beslutsfattare på regional som nationell nivå. Målet är att få in satsningen i det pågående arbetet inför justeringen av den nationella planen för investeringar i infrastruktur.”

GRAFIK

REGION KALMAR LÄN