ANNONS

Tallrik med vegansk mat
Foto: Freepik

Här är livsmedelskedjan som erbjuder det bästa utbudet av vegomat: “Lätt att välja växtbaserat”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

För tredje året i rad har Djurens Rätt undersökt och rankat vegoutbudet hos Sveriges livsmedelkedjor. Genom investeringar och satsningar på vegoprodukter kan livsmedelshandeln bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion, för folkhälsan, miljön och djuren. ICA tar hem förstaplatsen som “Sveriges vegovänligaste matkedja” 2023 för andra året i rad.

“På ICA vill vi att det ska vara lätt att välja växtbaserat. I våra butiker ska det finnas produkter för den inbitna vegokunden men också för de kunder som vill flexa och testa något nytt till middag. Med ett brett sortiment tror vi att det blir enklare för våra kunder att välja växtbaserat i butiken – oavsett om det är vardag eller helg, lyx eller basic, för en person eller flera”, säger Amanda Ivarsson Lundgren, Kategorichef Vego för ICA Sverige.

Omfattande undersökning

“Sveriges vegovänligaste matkedja” är Djurens Rätts rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Den baseras på en omfattande undersökning som görs av engagerade konsumenter runt om i landet där resultatet presenteras årligen i samband med den internationella vegandagen.

  1. För andra året i rad tar ICA hem en första placering med 153 poäng. Livsmedelskedjan har under året fortsatt utöka sitt veganska sortiment under eget varumärke samtidigt som de satsat brett på både små och stora butiker.
  2. På andra plats hittar vi Coop med 142 poäng, som tydligt expanderat sitt sortiment och lyckats klättra från fjärde plats året innan till en andra plats 2023. 
  3. Willys står kvar på en stabil tredje plats med årets 115 poäng och har en målsättning att erbjuda växtbaserat i alla sina butiker där för tillfället 21–30 % av deras mejeriprodukter består av växtbaserade alternativ.

Köttkonsumtionen minskar

En minskning av köttkonsumtion för klimatet och folkhälsan är numera ett väl omtalat ämne. Där även presentationen av de nya nordiska näringsrekommendationerna tidigare i år, talade för att konsumera mindre rött kött och mer växtbaserat. Under första halvåret av 2023 har köttkonsumtionen i Sverige minskat med 2,6 procent, om alla djurslag förutom fisk räknas.

Svenskarnas minskade köttkonsumtion under första perioden av 2023 har inte bara visat sig vara en positiv utveckling för klimatet och folkhälsan men också för djuren. Reduktionen har skonat cirka 1,9 miljoner kycklingar, 55 000 grisar och 2 500 nötdjur, enligt en uträkning gjord av Djurens Rätt.

Växtbaserad mat och dryck

För att köttkonsumtionen ska fortsätta minska måste fler välja vego. Här har livsmedelskedjorna en väldigt viktig roll att fylla, genom att erbjuda konsumenter ett brett utbud av vegoprodukter och marknadsföra dem väl, kan de bidra till en betydligt mer hållbar livsmedelsproduktion.

“Det är glädjande att se att stora livsmedelskedjor som ICA anammar utvecklingen av växtbaserad mat och dryck. Att erbjuda ett brett och stabilt sortiment i samtliga butiker gör det lättare för konsumenter att göra djurvänligare val och skapa en hållbar framtid”, säger Tina Hogevik, vice riksordförande för Djurens Rätt som deltog under prisutdelningen.

Tina Hogevik, vice riksordförande för Djurens Rätt och Amanda Ivarsson Lundgren, Kategorichef Vego för ICA Sverige.
Tina Hogevik, vice riksordförande för Djurens Rätt och Amanda Ivarsson Lundgren, Kategorichef Vego för ICA Sverige. Foto: Djurens rätt

FAKTA / OM RANKINGEN

Rankningen består av två delar, dels har engagerade konsumenter tillika volontärer samlat in data hos 25 butiker runt om i landet tillhörande de största livsmedelskedjorna: ICA, Coop, Hemköp, Willys och Lidl. Här har det systematiskt räknats på bredden av det veganska sortimentet, uppdelat i fem huvudkategorier och 26 underkategorier. Samtidigt har livsmedelskedjorna själva haft möjlighet att delta i en enkät och ange både framtida mål om ett ökat växtbaserat utbud och siffror på dagens befintliga utbud.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS