ANNONS

Karin Helmersson (C): “Sällan har man sett någon använda så många ord för att säga så lite, jag är väldigt besviken”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

“För ett par veckor sedan ställde Centerpartiets riksdagsledamot Ulrika Heie en fråga till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om vad han tänker göra för att säkra upp en fortsatt trafik på Stångådals- och Tjustbanorna”, skriver Centerpartiet i ett pressmeddelande.

“Bakgrunden är att regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att kraftigt spara ner på arbetet med Ostlänken. Konsekvensen av detta är att Trafikverket har presenterat ett förslag som innebär att Stångådals- och Tjustbanan inte kommer kunna ansluta till det nya stationsläget i Linköping och därmed heller inte ha någon kontakt med den nya stambanan”, skriver Centern.

“Mot bakgrund av detta ställde Ulrika Heie (C) en fråga till infrastrukturministern vad han avsåg att vidta för åtgärder för att säkerställa tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanorna, två viktiga banor för både person- och godstransporter i sydöstra delen av Sverige. Centerpartiet i Kalmar län har nu fått ta de av det skriftliga svar som ministern lämnat.”

“Ett ickesvar”

 Kortfattat kan man säga att svaret är att ministern inte kommer göra något, det är ett ickesvar, konstaterar Karin Helmersson (C), vice distriktsordförande för Centerpartiet i Kalmar län och Regionala utvecklingsnämndens ordförande i Region Kalmar län (bilden).

“I sitt skriftliga svar på frågan så använder ministern utrymmet på en knapp A4-sida”, skriver Centern.

– Sällan har man sett någon använda så många ord för att säga så lite, jag är väldigt besviken över svaret från ministern, han är beredd att offra Kalmar län, fortsätter Karin Helmersson.

 Det är uppenbart att regeringen med Kristdemokraternas infrastrukturminister i täten struntar i infrastrukturen i vårt län, efter allt prat om ”Hjärlandet” i valrörelsen så hade jag hoppat på mer, säger Karin Helmersson.

“En avgörande del”

“Arbetet med att påverka både Trafikverket och ansvarig minister har varit intensivt under senaste året på olika plan och Centerpartiet kommer inte att ge upp.”

 Nej, vi kommer naturligtvis att fortsätta att kämpa för våra tågbanor i länet, de är en avgörande del för länets utveckling. I arbetet i Region Kalmar län så har vi jobbat tillsammans med övriga partier, där har samsynen över partigränserna varit stor. Men nu krävs det också att länets riksdagsledamöter steppar upp och börjar kämpa för banorna, inte minst de riksdagsledamöter från Tidö-partierna, det är de som har störst chans att kunna påverka, säger Karin Helmersson.

Foto: Region Kalmar län

+1
0
+1
0
+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS