Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Kritik mot regeringens förslag om A-traktorer: Största risken kvarstår

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

MOTOR

Över 50 000 A-traktorer rullar på vägarna och enligt Polisen är en hög andel av dem otillåtet manipulerade för att kunna köras långt snabbare än den lagstadgade maximala hastigheten. Flera ungdomar har omkommit eller skadats allvarligt. När regeringen nu skärper reglerna för A-traktorer saknas tydliga insatser mot manipuleringen. Det skriver M Sverige i ett pressmeddelande.

– Det är utmärkt att bälteskrav införs, men det löser inte det akuta problemet med manipuleringen. Regeringen bör omedelbart uppdra åt Transportstyrelsen att täppa till den lucka som uppstod i samband med regeländringen 2020 och som lett till den omfattande trimningen. Tekniska krav bör skyndsamt komma på plats för att förhindra allvarliga olyckor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Olagliga hastigheter

Sedan nya regler infördes år 2020 har antalet A-traktorer ökat kraftigt. En effekt av regeländringen är att det blivit enklare att trimma A-traktorerna till olagliga hastigheter. Ungdomar som inte gått någon utbildning för att köra bil skadas svårt eller riskerar omkomma i olyckor med manipulerade fordon.

– Vi vidhåller att stat och myndighet måste ta sitt ansvar när det gäller våra unga. Det är uppenbart att dagens regelverk utsätter ungdomar för livsfara, säger Tony Gunnarsson.

Vill höja den lagliga hastigheten

Numera räcker det med en elektronisk begränsning av hastigheten på A-traktorer, vilket gjort det lättare att bygga om nyare bilar till A-traktorer och lett till en stor ökning av antalet sådana fordon. För att trimma fordonen krävdes tidigare en mekanisk förändring. Den elektroniska begränsningen är lättare att kringgå samtidigt som besiktning och polis har svårt att upptäcka och bevisa att så skett.

Riksförbundet M Sverige är också kritiska till att regeringen inte höjer den lagliga hastigheten från 30 till 40 eller 45 kilometer i timmen.

– Det framstår som orättvist att alla laglydiga skötsamma förare bara får köra i 30, samtidigt som man inte skarpare agerar mot de som trimmar upp sina A-traktorer till att kunna köra i extrema och livsfarliga hastigheter. Incitamenten att fuska skulle minska om A-traktorerna fick köra i 45 precis som moped klass 1 och mopedbil. Hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen stoppar upp trafiken, stressar a-traktorförarna och ökar risken för upphinnandeolyckor, säger Tony Gunnarsson.

Mer läsning

Foto: Adobe Stock

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS