Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Längre väntetider till 1177 Vårdguiden på telefon: ”Usla siffror”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”På regionstyrelsens sammanträde i veckan redovisades nya siffror för väntetiderna till 1177 Vårdguiden på telefon. Trots en beslutad handlingsplan från regionen för att korta väntetiderna har medelväntetiden ökat med två minuter från april 2022 till april 2023”, skriver Kristdemokraterna i ett pressmeddelande.

– För ett år sedan antog regionstyrelsen en handlingsplan för att korta väntetiderna till 1177. Det har inte fungerat. Nu behöver vi från politiken ta tag i frågan och inte låta utvecklingen fortsätta åt fel håll. Långa väntetider för att få kontakt med sjukvården är en patientsäkerhetsrisk. Patienter eller anhöriga ska inte behöva sitta i långa telefonköer med sina frågor, sin oro eller smärta, säger Jimmy Loord, regionråd för Kristdemokraterna.

”Duger inte”

”Enligt redovisningen på regionstyrelsen sjunker andelen samtal som besvaras inom målet nio minuter. Endast två procent av samtalen besvaras inom nio minuter, att jämföra med sju procent i april 2022”, skriver KD.

– Det är usla siffror. Dessutom är trenden dessvärre mycket tydlig: andelen samtal som besvaras inom nio minuter har sjunkit fyra månader i rad. Vi vet att telefonguiden är en viktig ingång till sjukvården – framför allt för våra äldre. De här resultaten duger inte och jag förväntar mig att majoriteten agerar för att 1177 ska kunna fungera som det är tänkt, säger Jimmy Loord.

Grafik: 1177.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS