Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Läsarfråga: ”Vad gör jag åt telefonförsäljare?”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

FRÅGA JURISTEN

Varje vecka svarar juristen Julia Engström på läsarnas frågor. Har du en fråga? Välkommen att mejla den till Julia!

Nu är jag tillbaka från min semester och ser fram emot att få massa frågor från er läsare under hösten! Jag har under tiden jag varit ledig fått en fråga om telefonförsäljare.

Vad gör jag åt telefonförsäljare?

Det är inte ovanligt med försäljning via telefon. Det är inte sällan som kunder känner sig lurade och har beställt något. Sådan försäljning riktar sig ofta till företagare eftersom lagstiftningen inte ger dem samma ångerrätt som för privatpersoner.

Krav på betalning för något beställt förutsätter en överenskommelse eller ett avtalsförhållande. Fakturan kan bestridas men visar det sig att avtal har ingåtts är man skyldig att betala och kan då få betala andra kostnader orsakade av bestridandet.

Bestrids fakturan ska säljaren enligt god indrivningsed gå till domstol för att fastställa betalningsskyldigheten. Om betalning inte sker sedan betalningsskyldigheten är fastställd kan säljaren ta det till kronofogden. Risken är dock stor att oseriösa säljare ansöker om betalningsföreläggande hos kronofogden med en betalningsanmärkning som följd för företagare, oavsett om det senare visar sig att något avtal inte har tillkommit.

För företagare återstår då endast att betala fakturan, vilket är en sorts bekräftelse på att avtal ingåtts… Beställda tjänster är dessutom ofta förenade med bindningstid, för företagare ofta 36 månader.

Blir man uppringd av en telefonförsäljare oavsett vad det gäller är det alltså påkallat med största försiktighet, särskilt om man kan anses vara företagare. Förklara att du inte är intresserad och avsluta samtalet.

Tänk såhär: Det finns absolut INGEN ANLEDNING ATT SÄGA NÅGOT ANNAT ÄN NEJ när telefonförsäljare ringer. Det Du vill ha är faktiskt ganska enkelt att beställa på egen hand, exempelvis på Internet.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS