ANNONS

Mattias Lindqvist i Oskarshamns RRC blev fyra i Sviestadsträffen

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Mikael Ekman, Oskarshamns RRC, hade segern i sina händer när ena drivaxeln gick av på sista sträckan.

Klubbkompisen, Mattis Lindqvist, slutade fyra.

Idag avgjordes rallysprinten, Sviestadsträffen i Linköping.

Sviestadsträffen var andra deltävlingen i RS-serien i Östergötland. Första deltävlingen var backtävlingen i Falerum.

Mattias Lindqvist, med sonen Linus som co-driver, körde i Falerum där duon slutade tvåa i klassen Grupp E. En otrimmad ekonomiklass. Mattias kör en Volvo S60.

Detta var tredje tävlingen för duon i Volvon. Premiärtävlingen var i Tabergshoppet som de vann men som inte ingår i denna serie.

Idag kördes en specialsträcka om 3,3 km tre gånger.

“Vattensjukt”

– Det hade regnat rejält igår och det var ganska vattensjukt och lerigt. Jag tänkte att det var lika bra att känna sig för i första omgången så jag inte gled rakt in i naturen. Med facit i hand så var det inte så farligt. Jag var helt enkelt för försiktig och tappade onödiga sekunder, säger Mattias Lindqvist.

Mattias tappade ungefär fem sekunder mot bästa tiden i klassen och det var det som kostade honom segern i klassen.

På andra och tredjesträckan ökade Mattias tempot rejält och hade bästa tiden på andra och andra bästa på tredje.

– Det känns väl både och. Hade jag inte varit så försiktig på förstasträckan så…

– Men jag är nöjd med prestationen. Det rök en backspegel när jag var emot en halmbal. Det är väl överkomligt, sa Mattias Lindqvist som fick två extrapoäng för andra bästa tiden i tredje omgången.

Mattias låg tvåa i sammandraget i klassen, möjligen gled han ner en placering idag.

För Mikael Ekman och pappa Kenneth som co-driver började dagen riktigt bra. Mikael kör i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, i en Seat Ibiza. Mikael hade klart bästa tiden både i första och andra åket.

På den sista sträckan kom Mikael 500 meter innan han märkte att bilen inte drev längre. En drivaxel hade gått av och tävlingen var snöpligt över för son och far Ekman.

Tyvärr sådant som händer i rally.

“Otur”

Det ska noteras att sträckan blev väldigt dålig på slutet, på grund av regnet. Det var flera bilar som tvingades bryta.

Två deltävlingar återstår i serien, Addinolsprinten i Norrköping den 3/10 och Längbergsprinten i Linköping den 17/10.

– Det är lite otur att tävlingen i Norrköping krockar med folkracetävlingen i Vimmerby. Nu när Vimmerby äntligen kan arrangera en tävling, säger Mattias Lindqvist.

TEXT

CONNY BLOMANDER

conny@oskarshamns-nytt.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS