Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Norra skolan i topp, Figeholmskolan i botten – stor spridning i lärarbehörighet

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMNS KOMMUN

“Lärarbehörigheten i Oskarshamns kommun ligger kvar på 77 procent, vilket är över snittet för hela landet. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare idag analyserar för samtliga kommuner och län”, skriver fackförbundet Sveriges Lärare i ett pressmeddelande.

“I oktober 2023 hade motsvarande 77 procent av lärarna​​1 i grundskolan i Oskarshamns kommun lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.”

“Problematiskt”

– Även om behörigheten i Oskarshamn är högre än på många andra håll är läget i landet problematiskt. Alla elever har rätt till undervisning av legitimerade lärare, och alla lärare måste få möjlighet att göra ett bra jobb tillsammans med legitimerade kollegor. Det handlar om kvaliteten och likvärdigheten i svensk skola, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.

Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare. Foto: Pressbild, Sveriges Lärare

“Av de sammanlagt 227 heltidstjänsterna i grundskolan i Oskarshamns kommun (motsvarande 262 lärare) var det 173 som hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne”, skriver Sveriges Lärare.

“Jämfört med andra kommuner i landet är lärarbehörigheten i Oskarshamn relativt hög. Kommunen är rankad som nummer 56 bland landets 290 kommuner. Vadstena har landets högsta lärarbehörighet (90 procent) och Ragunda den lägsta (44 procent).

“Andelen behöriga lärare i Oskarshamn är ungefär densamma som under förra läsåret. I hela landet ligger lärarbehörigheten på 71,5 procent, vilket är något högre än året innan.”

“Ohållbart”

– Det är ohållbart att alla elever inte får den undervisning de har rätt till. Läraryrkets status måste återupprättas, något som bara kan ske genom rejäla satsningar på lön, arbetsmiljö och kompetensutveckling. Både staten och arbetsgivarna har ett stort ansvar att ta, säger Anna Olskog.

“Lärarbehörigheten sjunker med minst en procentenhet i sammanlagt fem av tolv kommuner i Kalmar län“, skriver Sveriges Lärare.

Unika rapporter för alla kommuner

“För att lyfta fram de stora regionala skillnaderna i lärarbehörighet runtom i landet har Sveriges Lärare sammanställt rapporter för samtliga kommuner i landet. Rapporterna innehåller inte bara analys över utvecklingen i lärarbehörighet i respektive kommun, utan också en sammanställning över samtliga skolor.”

“Stort underbetyg”

– Det är ett stort underbetyg till likvärdigheten i svensk skola att det ser så olika ut på olika skolor och i olika delar av landet. På sikt måste staten ta huvudansvaret för såväl finansieringen som lärarförsörjningen, säger Anna Olskog.

Klicka på den kommun du vill läsa mer om i tabellen nedan.

Lärarbehörighet i kommunerna i Kalmar län

Kommun2023/242022/23Förändring
(procentenheter)
Kalmar86,3 %86,8 %−0,5 ▸
Torsås80,2 %72,1 %+8,1 ▲
Emmaboda77,2 %75,7 %+1,5 ▲
Oskarshamn76,5 %76,0 %+0,5 ▸
Mörbylånga74,5 %76,9 %−2,4 ▼
Mönsterås73,6 %75,1 %−1,5 ▼
Nybro69,6 %72,8 %−3,2 ▼
Västervik66,9 %67,2 %−0,3 ▸
Borgholm65,6 %70,0 %−4,4 ▼
Vimmerby60,7 %62,3 %−1,6 ▼
Hultsfred58,8 %55,8 %+3,0 ▲
Högsby54,3 %44,9 %+9,4 ▲

Lärarbehörighet i skolorna i Oskarshamns kommun – från högst till lägst

Skola2023/242022/23Förändring
(procentenheter)
Norra skolan F-690,5 %88,9 %+1,6 ▲
Vallhallaskolan F-985,6 %84,6 %+1,0 ▲
Rödsleskolan F-975,8 %75,3 %+0,5 ▸
Kristinebergskolan F-975,4 %74,9 %+0,5 ▸
Påskallavikskolan74,0 %69,4 %+4,6 ▲
Misterhults friskola66,8 %45,4 %+21,4 ▲
Saltvikskolan60,9 %73,6 %−12,7 ▼
Kristdalaskolan56,4 %57,5 %−1,1 ▼
Bockaraskolan52,1 %40,8 %+11,3 ▲
Fårboskolan50,1 %49,5 %+0,6 ▸
Figeholmskolan40,8 %81,3 %−40,5 ▼

Grafer

Kommentarer

1 “Här mäter vi antal heltidstjänster, och alltså inte antal personer. Antalet tjänster ger en mer rättvis spegling av undervisningen, men kan variera en del från antalet faktiska lärare”, skriver Sveriges Lärare.

Arkivfoto: Peter A Rosén (Norra skolan i Oskarshamn)

+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
4
+1
0
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS