ANNONS

OM DE SKYGHÖGA DRIVMEDELSPRISERNA: “Så jäkla verklighetsfrånvänt”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÖRDAGSKRÖNIKAN

Att drivmedelspriserna skjutit i höjden på sistone är ju ingen nyhet.

Det har ju kommenterats flitigt den senaste veckan, men jag kan trots det inte hålla mig ifrån att förmedla mina tankar kring detta.

Det kan ju tyckas futtigt och något av ett lyxproblem i relation till det tragiska kriget i Ukraina, men påverkar ju vårt samhälle i stor utsträckning.

Putins vansinneskrig mot Ukraina har naturligtvis påskyndat prisuppgången på drivmedel – och även påverkat elpriserna.

“Vi får inte glömma bort att vi redan före kriget hade världens högsta priser – och högre skulle de ju blivit ändå”

THOMAS WENNERKLINT, KRÖNIKÖR

Vi får dock inte glömma bort att vi redan före kriget hade världens högsta priser – och högre skulle de ju blivit ändå.

Det gick bara lite fortare än planerat.

Redan i höstas deklarerade ju Miljöpartiet att det minsann skulle kosta att köra bil och man ville gärna att priset i slutet av 2022 skulle vara mellan tjugofem och trettio kronor litern.

Som tur var är nämnda parti inte längre i regeringsställning och förhoppningsvis så har väljarna insett att denna samhällsfarliga samling inte har i riksdagen att göra heller efter valet i september.

“Det håller inte”

Per Bolund sa för en tid sedan att ”Vi ligger dåligt till i opinionen och jag upplever också att vi har starka krafter som motarbetar oss”.

En skojfrisk person på nätet la upp en bild föreställande tre av Marvels superhjältar som skulle symbolisera dessa ”starka krafter” med texten: ”Sanning – Konsekvensanalys – Förnuft”.

“Klockrent”

Klockrent, Per Bolund – där har du de krafter som motarbetar ert parti.

Vi har lagt på så mycket skatter och avgifter så att vi har ett pris på drivmedel som är mer än tio kronor dyrare än 2015 när priset på råolja var högre än det är idag.

Det håller inte.

Tro inte att jag är emot att betala skatt i allmänhet, för så är inte fallet.

Att betala skatt gör att vi fortfarande har ett välfärdssamhälle som många länder bara kan drömma om – även om det knakar lite i folkhemsfogarna nu för tiden.

Men vilka konsekvenser ett drivmedelspris uppemot trettio kronor litern, om det nu stannar där, verkar ha kommit som en överraskning för våra rikspolitiker.

“Det är inte bara Miljöpartiets fel. Faktiskt”

Så jäkla verklighetsfrånvänt. Och det är inte bara Miljöpartiets fel. Faktiskt.

Den självklara och omedelbara effekten blir att det kostar skjortan att ta sig någonstans med bil. Den hade kanske politikerna i och för sig förutsett.

Folk som inte bor i Stockholms innerstad eller städer med välutvecklad kollektivtrafik får skyhöga resekostnader för att ta sig till jobb, affärer eller vårdinrättningar.

Slår mot landsbygden

Landsbygden drabbas stenhårt.

Man får resa mer kollektivt om man kan, men självklart kommer biljettpriser att höjas.

Transporter av gods och livsmedel kommer att bli dyrare. Likaså drabbas ju produktionen av alla varor av högre elpriser.

“Våra bönder drabbas dubbelt”

Våra bönder drabbas dubbelt – höga dieselkostnader som får privatpersoners förbrukning att blekna i jämförelse och dyra elräkningar.

Vad blir konsekvensen av allt detta?

Alla varor och tjänster blir dyrare – ni har väl inte undgått prisökningarna på livsmedel den senaste tiden. Det lär tyvärr inte bli billigare.

“Något måste göras”

Nå, något måste göras – det enklaste hade ju varit att sänka skatten på drivmedel.

Det är dock högst oklart om det var det Mikael Damberg syftade på när han i veckan pratade om ”åtgärder” och ”kompensation” till dem som drabbats hårdast.

Frågan är hur sådana åtgärder ska utformas? Det är inte enkelt att rikta stöd så att det hamnar helt rätt. Det är många som drabbas, inte bara de som bor i en viss del av Sverige eller har långt till jobbet.

“För alla de människor som bor på landsbygden, långt från kollektivtrafik eller med dåliga förbindelser finns inga alternativ”

Men att de högre kostnaderna får en att tänka till är ju ett som är säkert.

Det kan nog bli buss till jobbet för mig de veckor jag inte ska hämta/lämna sonen på skolan.

Det skulle fungera. Men jag har den möjligheten.

För alla de människor som bor på landsbygden, långt från kollektivtrafik eller med dåliga förbindelser finns inga alternativ.

“Agera!”

Nu sjönk ju priserna något igen mot slutet av veckan, men vi har verkligen fått reda på hur det känns med extrema drivmedelspriser och att konsekvenserna blir allvarliga för hela samhället.

Om politiker menar allvar med att ”Hela Sverige ska leva” så har de chansen att visa det nu genom att lägga om taktiken i hur man beskattar drivmedel – och el…

Agera!

För övrigt så får man hoppas att det eländiga anfallskriget i Ukraina får ett snabbt slut, det är så tragiskt alltihop. Så onödigt, så förbannat onödigt. Så mycket lidande för, ja – vad egentligen?

Ta hand om varandra!

Ha en fortsatt fin helg!

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS