Stäng denna sökruta.

Oskarshamns-Nytt

MENY

Aktuellt

Öppet brev om de föreslagna nedläggningarna av förskolan i Långemåla och mellanstadiet i Ruda

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

DEBATTARTIKEL

Öppet brev till politikerna i Högsby kommun:

Vi är ledsna över att höra om den hotande nedläggningen av förskoleverksamheten i Långemåla och mellanstadieverksamheten i Ruda.

Helt utan dialog med berörda eller någon konsekvensanalys.

Endast ett A4

Att inom några dagar från första utskottsmötet som nämner detta till att vilja ta beslut i kommunstyrelsen om att klubba nedläggningen med ett underlag på endast ett A4 som konstaterar att det finns utmaningar som behöver utredas.

”Det liknar mer en kupp”

Detta liknar mer en kupp för att försöka tvinga fram ett beslut innan någon hinner motsätta sig än att göra det som är bäst för hela sydöstra kommundelens framtid.

Vi uppmanar er politiker att tänka er för en gång till och ta ett beslut när det finns underlag som mer fördjupande tittat på vad det finns för alternativ.

De akuta problemen kan enkelt lösas om viljan finns temporärt tills hösten 2023.

Frigöring av utrymme inför eventuell flytt av någon förskoleverksamhet från Långemåla är inte heller akut i och med att det inte planeras förrän till hösten 2024.

Korrekt underlag

Då finns det möjlighet för åk 4–5 att vara kvar i Ruda skola framtill sommaren 2024 som längst och då har ni politiker också möjligheten att få ett korrekt underlag som kan ta hänsyn till utvecklingen av kommundelen och de konsekvenser som en nedläggning av mellanstadium och förskola skulle innebära.

Med tanke på den betydelse denna fråga har för utvecklingen av våran kommundel bör detta ärende
slutligen beslutas om i kommunfullmäktige där det finns en bredare demokratisk representation.

Vi uppmanar er politiker som sitter i kommunstyrelsen att utefter vad vi ovan framställt återremittera ärendet för vidare beredning och konsekvensanalys och senare handläggning i kommunstyrelsen samt kommunfullmäktige.

Ruda Samhällsförening

Ruda Bygdegård