Regionen är redo att lägga drygt 8 miljoner kronor på ett Matens hus i Kalmar län

2020-08-25 0 av Peter A Rosén



LÄNET

Region Kalmar län är redo att gå in med drygt 8 miljoner kronor i ett helt nytt projekt:

Redan nu tas det första steget mot Matens hus i Kalmar län – ett koncept som lyfter fram och sammanför lokala matproducenter.

Regionråden Peter Wretlund (S), Karin Helmersson (C) och Johanna Wyckman (L) berättade om Matens hus på en digital pressträff under tisdagseftermiddagen.

– Konceptet är ett resultat av samarbetet inom länsunionen, inom den styrande majoriteten i Region Kalmar län – som består av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna, säger Peter Wretlund.

”Otroligt viktig del”

– Livsmedelsbranschen är en otroligt viktig del i Kalmar län. Vi har väldigt många näringar där vi ligger i framkant. Och när det gäller livsmedel, så är det definitivt så. Vi har ju naturliga förutsättningar för detta, säger han.

Under det stundande förstudiearbetet kan fem aktörer få 75 000 kronor var av regionen för att skissa på sina idéer, som man sedan kan gå vidare med.

Regionen går sedan in med 500 000 kronor till en fördjupning.

Och under åren 2022–2026 är det tänkt att regionen ska gå in med sammanlagt 7,5 miljoner kronor, för att stötta projektet.

”Nyfikna”

– Nu är vi nyfikna på de förslag som förhoppningsvis kommer in, säger Karin Helmersson.

Var i länet som Matens hus ska ligga är ännu oklart.

– Det vore direkt felaktigt av oss att gå in med någon uppfattning om det. Nu ska vi ha en utlysning först och främst, säger Peter Wretlund.

Det länsgemensamma arbetet för att utveckla denna bransch bygger på länets livsmedelsstrategi, som är antagen av LRF Sydost, länsstyrelsen och regionförbundet (som numera heter Region Kalmar län).

Målsättningen är att fler människor ska välja livsmedel från vårt län och att branschen, långsiktigt och hållbart, ska öka sin konkurrenskraft, produktivitet och innovationsförmåga.

Förstudien delfinansieras av EU:s regionala fond för Småland och Öarna.

Rapporten från förstudien ”Förutsättningar för ett Matens hus i Kalmar län” redovisar tre konceptspår där individen kan möta maten.

Unikt besöksmål

Här finns ett unikt fysiskt besöksmål, med nationell dragningskraft, men också decentraliserade, regionala och digitala initiativ.

Regionen anser att Matens hus bör ha två huvudsyften, nämligen att på plats öka intresset och vässa marknaden för mat från Kalmar län, samt en mer medveten och hållbar konsumtion (ett existentiellt villkor och en global utmaning).

Matens hus bör ha en fysisk dimension (plats/anläggning) och vara till nytta för hela länet, betonar regionen.

Matens hus bör i första hand vända sig till den enskilde länsbon eller besökaren. Specifika målgrupper skulle kunna vara barnfamiljer och skolelever inom och utom regionen, påpekar regionen.

Ambitionsnivån kan variera, från ett besöksmål för den som redan finns i regionen till ett besöksmål som lockar till att besöka vår region, konstaterar man.

Möte i morgon

Matens hus ska, för att kunna stöttas med offentliga medel, drivas av en offentlig aktör, stiftelse eller annan icke vinstdrivande huvudman. Region Kalmar län ser gärna samverkan med privata aktörer.

Förslaget till regionala utvecklingsnämnden i morgon, onsdag, är att göra en utlysning i länet.

TEXT

PETER A ROSÉN

peter@oskarshamns-nytt.se

FOTO

REGION KALMAR LÄN

Peter Wretlund (S), Johanna Wyckman (L) och Karin Helmersson (C).