Stäng denna sökruta.

Oskarshamns-Nytt

MENY

Aktuellt

S, C och V i länet i ett öppet brev till Ebba Busch (KD): ”Regeringen måste agera skyndsamt”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

LÄNET

”Idag, onsdag den 15 mars 2023, publicerar regionmajoriteten i Region Kalmar län ett öppet brev till energi- och näringsminister Ebba Busch. Detta med anledning av EU-domen som innebär att biogasens skattelättnader försvinner”, skriver majoritetspartierna Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet i ett pressmeddelande.

Ebba Busch håller pressträff
Ebba Busch (KD) är energi- och näringsminister. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

”Skatteverket har under de senaste åren beviljat avdrag eller återbetalning för användning av biogas och biogasol till drygt 700 företag på sammanlagt cirka 1,5 miljarder kronor. Sedan domen meddelades innan jul har regeringen haft två månader på sig att överklaga beslutet. Detta har ej skett utan i stället har ett brev skickats till EU-kommissionen och regeringen har gjort ett uttalande där man vidhåller att en löpande dialog ska hållas med kommissionen”, skriver S, C och V.

”En rejäl smäll”

– Syftet med brevet är att försöka påverka regeringen till att ta upp kampen för den svenska biogasen. Det vi ser från regeringen är en nästintill häpnadsväckande passivitet i denna så viktiga fråga för landsbygden och den gröna omställningen. I vårt län står flertalet förtag och lantbrukare redo att genomföra omfattande investera i nya biogasanläggningar. Dessa riskerar nu att slås omkull samtidigt som vår kollektivtrafik som drivs på biogas får en rejäl smäll, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande i Region Kalmar län
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande i Region Kalmar län. Foto: Peter A Rosén

”För dåligt”

– För den enskilda som tankar biogas handlar detta om en cirka 20 procentig ökning och för en lastbil kan det röra sig om drygt tusen kronor per tank. Svensk kollektivtrafik menar att kostnadsökningarna för regioners kollektivtrafik kan vara på 200 miljoner kronor per år. I vårt brev kräver vi att energi- och näringsministern agerar kraftigt för att möjliggöra ett nytt beslut om dispens. Det vi sett från regeringen sedan EU meddelade domen i december är helt enkelt för dåligt, säger Karin Helmersson (C), regionstyrelsens vice-ordförande.

Karin Helmersson (C)
Karin Helmersson (C). Foto: Peter A Rosén

”Inte rimligt”

– Det kan inte vara rimligt att svensk lokalproducerad biogas som ingår i en cirkulär ekonomi beskattas på liknande sätt som naturgas från exempelvis Ryssland. Dessutom talas det om att Skatteverket kan komma att begära in skattebefrielsen retroaktivt från 2021 och framåt. Det rör sig i så fall om 1,5 miljarder kronor från de företag som ligger i framkant med den gröna omställningen. Här måste regeringen skyndsamt agera för att rädda biogasbranschen. Ett brev till EU och löften om löpande dialog räcker inte på långa vägar, säger Lena Granath (V) regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Lena Granath (V)
Lena Granath (V). Foto: Peter A Rosén

Öppet brev från det svenska ”hjärtlandet” till energi- och näringsministern:

Skatteverket har under de senaste åren beviljat avdrag eller återbetalning för användning av biogas och biogasol till drygt 700 företag på sammanlagt cirka 1,5 miljarder kronor. Dessa skattelättnader är nu borta. Detta då en EU-dom fastslagit att kommissionen brustit i handläggningen i samband med beslutet om att låta Sverige skattebefria biogas och biogasol som förbrukats för uppvärmning eller som motorbränsle. Regeringen kan inte fortsatt sitta på sidlinjen. Ett nytt undantag måste på plats och det är bråttom.

För den enskilde som tankar bilen med biogas innebär detta en cirka 20 procentig kostnadsökning. För en lastbil kan det röra sig om tusen kronor per tank och många i Kalmar län har redan sett höjningar vid pump på över fyra kronor. För de regionala kollektivtrafikmyndigheterna vars trafik körs på biogas rör det sig om en kostnadsökning på 200 miljoner kronor per år och oron för vad detta kommer innebära för passagerarna som dagligen förlitar sig på den sprids i skrivande stund.

Biogasbranschen står inför mycket omfattande investeringar på den svenska landsbygden. Nya biogasanläggningar för att öka den svenska produktionen av biogas riskerar att utebli. Biogasen är en del av ett slutet kretslopp där samhällets avfall i form av matrester, avloppsvatten och restprodukter från skog och industrin ger förnybara produkter som drivmedel, el, värme och växtnäring. Viktiga näringsämnen återförs till jordbruket och efterfrågan på ekologiska produkter möts. Det är cirkulär ekonomi på riktigt och bidrar både direkt och indirekt till samtliga 17 av FN:s Agenda 2030-mål.

I vårt Region Kalmar län har vi under lång tid satsat på och arbetat för att stärka biogasutvecklingen. Region Kalmar län var först i Sverige med att tanka våra bussar med biogas vilket har gjort att alla bussresor är klimatneutrala. Biogasmackar kan man numera hitta i varje kommun i Kalmar län. Flera företag i länet har sett möjligheterna med biogasproduktion vilket har gjort att utvecklingen gått framåt. Företag i länet står inför investeringar för att kunna skapa bränsle som ersätter upp till 700 miljoner ton diesel. Allt detta riskerar nu att raseras.

Än värre kan Skatteverket kommat att begära in skattebefrielsen retroaktivt från 2021 och framåt. 1,5 miljarder kronor från de företag som ligger i framkant med den gröna omställningen. En direkt förödande skattesmäll för den svenska biogasbranschen.

EU-domen kommer inte som en blixt från klar himmel. Beslutet förmedlade EU innan jul och det fanns två månader för Sverige att överklaga beslutet. Trots detta har regeringen förblivit passiva i frågan och underlåtit att överklaga beslutet. På de två månader som regeringen haft på sig att undvika denna nådastöt för Sveriges biogas har regeringen skickat ett brev till EU-kommissionen och gjort ett uttalande där man vidhåller att en löpande dialog ska hållas med kommissionen. Denna passivitet är för oss oacceptabel.

Regeringen måste agera skyndsamt för att säkra gröna företag på den svenska landsbygden och freda en svensk kollektivtrafik som redan befinner sig i ett mycket svårt läge efter pandemi och under nuvarande ekonomisk kris.

Vi vill veta vad energi- och näringsminister Ebba Busch ämnar göra för att kraftfullt motverka domens negativa konsekvenser för biogasproducenter och konsumenter samt vad som görs för att möjliggöra ett nytt beslut om dispens. Energi- och näringsministern har nu möjlighet att på allvar slå ett slag för det svenska ”hjärtlandet” och för den gröna omställningen.

Angelica Katsanidou (S)

Regionstyrelsens ordförande, Region Kalmar län