Aktuellt

S-kritik mot regeringen: ”Sänker skatten för höginkomsttagare i stället för att stötta välfärden”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Under dagen har SD-regeringen presenterat sin budget som helhet. Sedan tidigare har sektorsbidrag på totalt 6 miljarder presenterats samt riktade bidrag om 1,5 miljarder. Detta samtidigt som Sveriges kommuner och regioner (SKR) beräknar att landets regioner går med sammanlagt 22 miljarder i underskott i år. Idag presenterade SD-regeringen alltså inga besked om ytterligare generella förstärkningar”, skriver Socialdemokraterna i Region Kalmar län i ett pressmeddelande..

– SD-regeringen lyckas skramla till mer än plastpåsar och sänkta skatter men det räcker inte tillräckligt långt. Att det är bättre än den välfärdsslakt som vi gick mot i vårbudgeten innebär inte att det som nu presenterats är en bra budget. Med tanke på att vi går mot ett underskott på cirka 400 miljoner kronor i Region Kalmar län och statsbidragen ligger för vår del på drygt 140 miljoner hade vi önskat en mer ansvarstagande regering. Det är ett kritiskt läge som landets regioner befinner sig i och jag kan bara beklaga att vi har en SD-bakbunden regering som sänker skatten för höginkomsttagare i stället för att stötta välfärden, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande (översta bilden).

”För dåligt”

– Det vi idag kan konstatera är att det saknas 14,5 miljarder i SD-regeringens budget. Det blir en svältkur för landets välfärd. I Region Kalmar län får i fortsatt se till att ta vårt ansvar och göra allt vi kan för att bibehålla de goda resultaten med landets nöjdaste patienter och hög tillgänglighet. Det är tydligt att vi inte har nämnvärt mycket hjälp av regeringen i detta arbete. Samtidigt kan vi också konstatera att SD-regeringens bränslebluff och andra brutna löften inte åtgärdas i deras budget. Välfärden, miljön och vanliga människor är de stora förlorarna när SD-regeringen presenterar sin budget. Det är för dåligt, säger Mattias Adolfson (S), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Mattias Adolfson Regionråd (S)
Mattias Adolfson (S).

+1