Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Så påverkar den ökande e-handeln försäljning av elektronik och skaftdammsugare

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

BOENDE

Försäljningen av elektronik så som vitvaror via e-handel har ökat markant de senaste åren, i takt med att allt fler konsumenter väljer att handla på nätet. Detta har påverkat den traditionella butikshandeln, samtidigt som det har det skapat nya möjligheter för såväl kunder som återförsäljare.

Det är ett känt och accepterat koncept att e-handel verkar vara en ostoppbar kraft i det moderna samhället. Under de senaste 20 åren har e-handelsomsättningen växt från 5 till 136 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning om mer än 2600 procent. Trots det ekonomiska läget i Sverige så har konsumenter fortsatt visat intresse för att handla på nätet och många uppskattar smidigheten av att beställa från hemmet. Detta gäller inte minst för elektronik, såväl hemelektronik som vitvaror.

Många jämför skaftdammsugare online

Den bransch som är störst inom e-handeln är nämligen hemelektroniken, där kunder bland annat jämför skaftdammsugare på digitala bäst-i-test hemsidor. Genom att handla en dammsugare på nätet kan kunderna jämföra modeller och priser från olika återförsäljare, samt läsa omdömen från andra kunder. Dessutom finns det ofta ett större utbud av modeller och varumärken på nätet, vilket ger kunderna bättre valfrihet.

Det finns flera aspekter som har gjort att produkter så som skaftdammsugare blivit populära vid online köp. Den första, och populäraste aspekten vid alla online köp, är att det är enklare att jämföra priser och hitta bra erbjudanden. Dessutom anser många att det är lättare att hitta specifika modeller eller behovs-specifikationer online, som till exempel om man skulle behöva vissa typer av allergifilter eller tystgående modeller.

Lockar med fler leveransmöjligheter och mobilanpassningar

PostNords e-barometer för 2022 visade på vissa intressanta förändringar inom e-handels strukturer. En av de stora förändringarna som har skett, sett till marknadsförväntningar, angår möjligheter och information kring leveranser. Enligt rapporten ökade möjligheten till att välja leveranssätt från 43 till 71 procent mellan 2021 och 2022. Dessutom har postboxar och upphämtningsplatser ökat. Bland annat har PostNord skapat sin egen konkurrent till Instabox och Budbee. De två sistnämnda aktörerna har även gått tillsammans för att bilda Instabee.

Dessutom visade rapporten ett fortsätt växande intresse för smidiga mobil-lösningar för webbshoppar. Detta spelar även in med att marknadsföringstekniker så som ”influencer marketing” växer, och att allt fler söker efter produkter direkt i mobilen. Samtidigt blir även fler svenskar mobilkunniga. Speciellt i de äldre generationerna ser man skillnaden eftersom kunskapen tidigare varit begränsad. Detta hänvisas vara en konsekvens av pandemin, när det blev en nödvändighet för många äldre att kommunicera bättre via telefonen på grund av rekommendationerna som rådde.

Stark omsättning trots sämsta e-handelsåret

Trots att e-handeln är stark så är den inte immun mot de ekonomiska svängarna. Faktum är att trots e-handelns stadiga uppåt-kurva så påvisade PostNords årsredovisning att e-handeln sjönk för första gången under 2022, med 7 procent jämfört med 2021.

Detta beror mestadels på de ökade priserna i konsekvens av inflationen och kriget i Ukraina. Bland annat är det stora, mindre frekventa köp – så som vitvaror – som har fått backa under denna period. Trots den negativa rapporten ligger e-handeln fortfarande på en relativt hög nivå jämfört med tidigare år.

Foto: Imgur

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS