ANNONS

1177 Direkt
Foto: Region Kalmar län

Så ska väntetiderna till 1177 på telefon minskas i länet

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Den 30 september säger Region Kalmar län upp avtalet som inneburit en nationell samverkan kring 1177 på telefon. Avtalet har inneburit att regionernas medarbetare har hjälpts åt vid långa köer”, skriver regionens majoritetspartier – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.

”1177 på telefon syftar till att svara på frågor, ge egenvårdsråd och hänvisa invånare vidare till rätt vårdnivå. Uppsägningen av avtalet är ett led i arbetet att stärka tillgängligheten till 1177 på telefon. I Kalmar län ska 1177 på telefon fortsatt vara bemannad med sjuksköterskor och finnas tillgänglig dygnets alla timmar”, skriver partierna.

“Alltför långa väntetider”

– 1177 på telefon har länge dragits med alltför långa väntetider. Det påverkar och sätter vårdflödet ur spel. För SCV-majoriteten är tillgängligheten en av våra allra främsta prioriteringar. Vi vet att i Region Kalmar län finns landets allra nöjdaste patienter och att vården håller toppklass. Ska vi klara att upprätthålla detta framåt krävs att de i behov av vård kommer till rätt vårdinstans i rätt tid. 1177 på telefon har en viktig roll i att ofta vara de som först möter invånare för att bedöma hur de bör agera. Om ingen svarar på 1177 på telefon leder det ofta till onödiga akutbesök. Det kan leda till slösad tid både för patienten och medarbetarna. Därför ska vi se till att stärka 1177 och ta tydliga kliv för att säkerställa en god tillgänglighet, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för primärvården.

“Stärka tillgängligheten”

– För invånarna i länet kommer det initialt den 30 september inte märkas någon större skillnad vad gäller 1177 på telefon, men Region Kalmar län lämnar då den nationella samverkan och räknar med att på sikt minska väntetiderna. Vi kan konstatera att det nationella samverkansavtalet inte har fungerat i praktiken. Våra medarbetare har fått lägga en stor del av tiden på andra regioners patienter samtidigt som invånarna i vårt län inte alltid kommit fram till Region Kalmar läns medarbetare som med sin lokalkännedom snabbare och enklare kan hjälpa invånarna som ringer upp. Att vi lämnar det nationella avtalet innebär dock inte att vi helt stänger dörren för samverkan. Det kan mycket väl bli en samverkan med våra grannlän. I nuläget är den allra främsta prioriteringen att stärka tillgängligheten så alla invånare i behov av 1177 på telefon når fram inom en rimlig tid, säger Mattias Adolfson (S) regionråd och hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande.

“Lovande”

– Att vi nu lämnar den nationella samverkan som inte fungerat är lovande för länsbornas möjligheter att nå 1177 på telefon. Den bistra sanningen är att alltför många har fått vänta alltför länge för att nå fram. Om vi driver 1177 på telefon helt i egen regi eller om vi samarbetar i ett mindre kluster tillsammans med exempelvis våra grannlän återstår ännu att se. Men för invånarna ska vi se till att minska väntetiderna på 1177 utan att tumma på rådgivningens kvalité, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Foto: Region Kalmar län

+1
2
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS