Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Så svarar kommunen på Birgitta Nylunds insändare

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Tidigare på måndagen publicerade vi en insändare som Birgitta Nylund, på Solbacka i Oskarshamn, har skrivit. Läs den här.

Vi kontaktade socialförvaltningen och bad om en kommentar.

Cecilia Wahlström, stabschef vid socialförvaltningen, skriver så här i ett svar:

”Trygghetslarm är en insats som syftar till att skapa trygghet i bostaden. Trygghetslarm fungerar ofta som ett komplement till andra beviljade insatser som planeras in utifrån den enskildes behov. I samband med en tillfällig försämring av hälsotillstånd kan en enskild beviljas utökad hjälp från hemtjänsten och då kan fler besök planeras in. Det är svårt att sätta en generell tid för inställelse på trygghetslarm eftersom hemtjänsten har viss restid för att förflytta sig till brukaren som larmar. Om en enskild har behov av mer omfattande insatser som inte kan tillgodoses av planerad hemtjänst och trygghetslarm så kan den enskilde ansöka om särskilt boende. Där finns personal närvarande dygnet runt för att tillgodose enskildas behov. Enskilda som bor på kommunens trygghetsboenden får sina hjälpbehov tillgodosedda av hemtjänsten på samma sätt som en enskild i ordinärt boende.”

ARKIVFOTO: PETER A ROSÉN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS