Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

SCB om matpriserna: ”Livsmedel är nu nästan 26 procent dyrare än i november 2021”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Matpriserna i Sverige har stabiliserats efter en ovanligt lång period av uppgångar som inleddes i slutet av 2021. Livsmedel är nu nästan 26 procent dyrare än i november 2021, visar nya beräkningar från SCB som presenterades på måndagen. Kaffe, te och kakao, fisk samt oljor och fetter är varugrupperna som ökat mest i pris.

I april i år sjönk de genomsnittliga priserna på livsmedel för första gången sedan i november 2021. Däremellan hade priserna gått upp 16 månader i följd.

– Mellan december 2021 och mars 2023 steg priserna på livsmedel med i genomsnitt 1,5 procent i månaden. Totalt gick priserna upp med 26,8 procent på 16 månader, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB och fortsätter:

– För att sätta ökningen i perspektiv kan man titta på hur det såg ut de närmast föregående åren. Från november 2019 till november 2021 steg livsmedelspriserna bara med 1,8 procent.

Stabilare priser

Sedan i våras har priserna både stigit och sjunkit mellan olika månader – men överlag varit stabila. I oktober i år var priserna på livsmedel 25,9 procent högre än i november 2021.

– Det innebär i praktiken att dagens matprisnivåer sattes under de 16 raka månaderna med prisökningar.

Stigit mer än KPI

Jämfört med november 2021 har den genomsnittliga prisnivån på varor och tjänster stigit med 17,5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex (KPI), som används för att mäta Sveriges inflation. Under samma period har priserna ökat mer än så inom alla varugrupper under livsmedel och alkoholfria drycker utom en: mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice, som stigit i pris med 15,8 procent.

– Kaffe, te och kakao är varugruppen som stigit mest i pris sedan november 2021, med 34 procent. Därefter kommer fisk med en prisökning på 33,5 procent.

Apelsiner och tomater har ökat mest

Samtliga produkter under livsmedel och alkoholfria drycker i KPI har gått upp i pris jämfört med november 2021.

– Apelsiner och tomater är produkterna som ökat mest i pris. De har blivit nästan 89 respektive 80 procent dyrare sedan november 2021. I andra änden finns vindruvor och djupfryst frukt och bär som stigit lite drygt 4 procent i pris.

Skivor med apelsiner
Priset på apelsiner har ökat med hela 88,7% från november 2021 tills nu. Foto: Freepik

Prisutveckling november 2021–oktober 2023

VarugruppUtveckling (%)
Bröd och övriga spannmålsprodukter24,0%
Kött22,2%
Fisk33,5%
Mjölk, ost och ägg26,2%
Oljor och fetter32,3%
Frukt26,8%
Grönsaker30,7%
Sötsaker och glass24,1%
Övriga livsmedel24,7%
Kaffe, te och kakao34,0%
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice15,8%
Livsmedel25,9%
Alkoholfria drycker19,5%
Livsmedel och alkoholfria drycker25,2%
KPI totalt17,5%

Ökat mest resp. minst

Produkterna som ökade mest respektive minst i pris mellan november 2021 och oktober 2023

ProduktPrisförändring (%)
Apelsiner88,7%
Tomater79,8%
Vitkål72,7%
Gul lök68,8%
Paprika61,0%
Purjolök60,8%
Djupfryst fisk56,9%
Socker53,1%
Småcitrus50,7%
Mat-, stek- och grilloljor45,3%
[…][…]
Gryn14,7%
Slanggurka13,5%
Kiwi, ananas m.m.12,4%
Honung10,7%
Salladskål10,7%
Vetebröd10,0%
Blomkål7,2%
Sallad6,4%
Djupfryst frukt och bär4,2%
Vindruvor4,1%

Källa: SCB

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS