ANNONS

Skärpta straff kan stoppa drogpåverkade yrkeschaufförer från att köra på landets vägar

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Tullverket möter allt fler drogpåverkade chaufförer vid Sveriges gränser. Dessvärre måste de ofta släppas eftersom brottet inte betraktas som grovt. Därmed kan de rulla vidare på de svenska vägarna med sina tunga fordon och utgöra en livsfara för andra trafikanter. Tullverket vill nu se en översyn av lagstiftningen så att drograttfylla betraktas som ett grovt brott när chauffören kör ett tungt fordon.

“En 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla. I de fall olyckor inträffat är det ofta med mycket allvarlig utgång. Utgångsläget borde vara att det betraktas som ett grovt brott att köra ett tungt fordon drogpåverkad. Då kan chaufförerna frihetsberövas och hållas borta från vägarna”, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning.

“En 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla.”

Martin Petersson, Tullverket

Antalet drograttfyllor ökar

2019 inledde Tullverket 59 förundersökningar om drograttfylla. Förra året hade antalet ökat till 86. Endast i några fall har påföljden blivit fängelse, men det rör sig överlag inte om några längre fängelsestraff. Ofta stannar det vid strafföreläggande eller villkorlig dom.

Att lagstiftningen inte ger stöd för att betrakta drograttfylla som ett grovt brott vid framförande av tyngre fordon är ett problem. Tullverket kan inte frihetsberöva drogpåverkade chaufförer på plats – en åtgärd som omedelbart skulle hindra dem från att åka vidare på de svenska vägarna.

“Ofta handlar det om utländska chaufförer som arbetar under usla förhållanden. Vår bild är att många av dem tar narkotiska preparat för att orka med långa körtider. Om påverkade chaufförer frihetsberövas skulle deras uppdragsgivare troligen se till att de inte kör påverkade. Inget fraktföretag vill att deras ekipage ska bli stående eftersom det kan vara mycket kostsamt”, säger Martin Petersson.

Straffet för drograttfylla behöver skärpas

Behovet av skärpta straff för drograttfylla förs fram i Tullverkets remissvar på utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg. Utredningen föreslår att Tullverket ska få utökade möjligheter att göra salivprov och ögonundersökning, även utan misstanke om drogpåverkan.

“Det är ett välkommet förslag som skulle möjliggöra för oss att stoppa fler drogpåverkade chaufförer. Tillsammans med en skärpning av straffen för drograttfylla skulle vi kunna göra mycket mer för att förhindra att livsfarliga ekipage rullar på våra vägar”, avslutar Martin Petersson.

Foto: Tullverket

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS