Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Småländska IKEA fyller 80 år och firar i alla varuhus

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SMÅLAND

Den 28 juli 2023 fyller IKEA 80 år. Från ett enda varuhus i Älmhult till 460 mötespunkter globalt. Från okänd postorderfirma i Småland till 62 marknader världen över – alltid med fokus på att förbättra vardagen för de många människorna. Den välkända 80 åringen firas i varuhus över hela Sverige – både genom att minnas det som varit men också med att lyfta blicken och se framåt.

Sedan Ingvar Kamprad sålde pennor och tändstickor i Småland 1943 har IKEA vuxit och blivit ett av Sveriges mest framgångsrika och välkända företag – med en självklar plats i hem världen över. I den 80 åriga historien finns det mycket att upptäcka hos IKEA som företag, designhus och trendsättare.

– De flesta har en relation till IKEA – en möbel, ett tyg, en lampa som väcker minnen och känslor. Därför är det självklart att vi vill deladen här födelsedagen tillsammans med alla svenskar.80-årsjubileet kommer uppmärksammas och firas på alla platser i Sverige där vi möter våra kunder under juli och augusti månad. Mycket har förändrats genom decennierna, men vår strävan efter en bättre vardag för de många människorna är densamma. säger Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

Emily Birkin är landschef för IKEA i Sverige.

Födelsedagsfirande

På födelsedagen den 28 juli kan den som vill besöka sitt lokala varuhus för att fira med aktiviteter och extra bra erbjudanden.

IKEA och Ingvar Kamprad revolutionerade möbelindustrin för 80 år sedan med ett par saker som fortfarande känns igen i hela världen. De platta paketen, designen och maten. Med platta paket och genom att dela på jobbet med kunderna, kunde priserna hållas låga. Platta paket är även miljömässigt smart eftersom transporterna kan effektiviseras.

IKEA fokuserar på demokratisk design i sin produktutveckling, det vill säga en balans mellan pris, kvalitet, funktion, form och hållbarhet. Dessutom har maten har alltid varit viktig på IKEA.

Idag är IKEA en av världens största restaurangkedjor med ikoniska produkter som både traditionella och vegetariska korvar och köttbullar. På 1970-talet formulerade Ingvar Kamprad visionen – att skapa en bättre vardag för de många människorna. En ledstjärna som är minst lika aktuell på IKEA idag.

Ingvar Kamprad visar möbler år 1965

IKEA I SIFFROR

IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 10 000 medarbetare inom varuhusorganisationen. Totalt i hela världen sysselsätter IKEA över 231 000 personer och hade 822 miljoner besök under 2022.

Varje år äter mer än 700 miljoner människor, världen över, mat från IKEA. Den mest sålda produkten i matbutiken är köttbullar. 2020 introducerade IKEA plantbullen som har ett klimatavtryck som motsvarar 4 procent av den vanliga köttbullen.

FAKTA / MILSTOLPAR

  • 1940-talet. Ingvar Kamprad grundar IKEA år 1943.
  • 1950-talet. Under 50-talet ges den första heminredningskatalogen ut, och IKEA börjar använda sig av platta paket för att på så sätt kunna kapa kostnader och möta behovet av bra möbler till ett lågt pris.
  • 1960-talet. IKEA öppnar varuhus i Stockholm under 60-talet och det första varuhuset utanför Sverige gränser slår upp portarna i 1963 utanför Oslo i Norge.
  • 1970-talet. Varuhuset i Kungens Kurva blir först med att få ett tag-själv-lager och IKEA börjar exponera möblernapå ett helt nytt sätt med riktiga rum som visar hur rummen kan se ut. IKEA öppnar de första varuhusen utanför Europa i Japan, Australien och Hong Kong.
  • 1980-talet. IKEA skapar ordning och reda i de många människornas hem genom att introducera förvaring. IKEA expanderar ytterligare och expanderar till 51 nya platser runt om i världen.
  • 1990-talet. IKEA blir ett globalt varumärke och hittar tillbaka till de skandinaviska rötterna. Demokratisk design och femkronorskorven får se dagens ljus.
  • 2000-talet. Utvecklingen gör att fler bor på mindre ytor – och ställer krav på kvardratsmart inredning. IKEA Food blir ett eget affärsområde – med ett eget sortiment.
  • 2010-talet. IKEA ökar insatserna som bidrar till global hållbarhetförmänniskor och planeten. 

Källa: IKEA

Foto: IKEA

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS