Socialutskottets ordförande: ”Vi har haft en del stölder på våra boenden”

Socialutskottets ordförande: ”Vi har haft en del stölder på våra boenden”

2021-10-12 Av av Peter A Rosén

HÖGSBY

4,3 miljoner kronor.

Så stort ser överskottet ut att bli för socialutskottets del i Högsby kommun i år, enligt prognosen i delårsbokslutet.

– Det beror främst på att vi har jobbat proaktivt med familjehemmen – och att vi har familjehemssekreterare som kan placera dessa barn, framför allt, i egen regi i kommunen, eller utanför kommunen – det beror på vilka familjehem som är kontrakterade, säger socialutskottets ordförande Carl-Wiktor Svensson (M) efter måndagens utskottssammanträde.

Han fortsätter:

– Vi har också fått statsmedel – det är de två stora orsakerna bakom det prognosticerade överskottet.

”Det ser väldigt lovande ut för det här året”

CARL-WIKTOR SVENSSON (M), ORDFÖRANDE I SOCIALUTSKOTTET I HÖGSBY KOMMUN

– Det ser väldigt lovande ut för det här året. Vi har jobbat jättemycket med att bryta ner budgeten på verksamhetsnivå – och för att få personalen att bli engagerad utifrån vad de själva gör och vilken roll de har i budgetarbetet, så att de blir involverade i detta i sin vardag. Det har tagits emot på ett väldigt positivt sätt i alla verksamheter. Personalen får en utökad förståelse för helheten.

Under måndagssammanträdet behandlades även ett ärende gällande ”rutiner för hantering av privata medel”.

”Alla måste kunna känna sig trygga, oavsett var man bor någonstans”

CARL-WIKTOR SVENSSON

– Vi har haft en del stölder på våra boenden – inte många, men jag som ordförande måste känna mig trygg när det gäller vilken information brukarna får om vad som är vårt ansvar och vad som är deras eget ansvar. Vi har arbetat fram ett underlag som inte är klart än – och vi kommer även att arbeta fram rutiner som säkerställer att dessa privata medel hanteras på ett korrekt sätt. Här kommer vi exempelvis att blanda in revisionen för att säkerställa detta, så att vi inte får backning på detta revisionsmässigt.

– Det är en viktig del. Alla måste kunna känna sig trygga, oavsett var man bor någonstans. Det måste vara klart och tydligt vad som är vårt ansvar och vad som är deras eget ansvar – och om vad som gäller för säkerhetsskåpen och om vad som gäller om det ligger en plånbok i rummet. Det är jätteviktigt, säger Carl-Wiktor Svensson, som berättar att man även hade ”Tema hemtjänst” på utskottssammanträdet.

”Ett bekymmer”

– Där pratade vi mycket om bilarna, som har varit ett bekymmer. Kommunens tjänstefordon, framför allt inom hemtjänsten, har skadats på olika sätt, av personalen. Skadorna har inte rapporterats in på ett korrekt sätt. Vi vill inte sätta dit någon, men vi måste säkerställa att fordonen framförs på ett bra sätt och att de skador som uppstår repareras – och att vi som kommun får ut vad vi ska ha på försäkringen.

”Det kan bli aktuellt att skärpa rutinerna”

CARL-WIKTOR SVENSSON

– Det finns inga klara direktiv för vad som ska göras – och då får vi heller inte ut något på försäkringen, vilket leder till stora kostnader för kommunen i förlängningen. Nya rutiner har införts – och vi arbetar med en uppföljning. Det kan bli aktuellt att skärpa rutinerna, med tanke på att vi kommer att få in nya fordon så småningom.

Socialutskottet hade även fått in en ansökan om godkännande av privat hemtjänstutförande i kommunen.

– Vi kunde tyvärr inte godkänna den, på grund av att den inte uppfyllde alla kriterier för LOV-utförare. Men i svaret till den berörda utföraren skriver vi att kommunen gärna ser att en ny ansökan kommer in – och att den uppfyller de kraven som vi har. Vi tog också ett beslut om att uppdatera vårt förfrågningsunderlag gällande LOV. Underlaget var nämligen gammalt. Det var nästan pinsamt att referera till det underlaget. Det var från 2015, och därmed inaktuellt.

Har ni någon privat utförare i dag?

– Nej, det har vi tyvärr inte. Vi skulle behöva det, med tanke på arbetsmiljön och att personalen mår bra av att ha alternativ. Brukarna mår också bättre av att ha flera alternativ – om man känner att det inte fungerar på ett tillfredsställande sätt.

– Men målet är givetvis att det ska fungera oavsett vilken hemtjänst man väljer, säger Carl-Wiktor Svensson, som fortsätter med sina verksamhetsbesök.

– Jag har varit hos bemanningspoolen i dag – och därifrån fick jag med mig en gedigen lista på önskemål och förändringsförslag, utifrån deras verksamhet.

Arkivfoto: Pierre Stjernfeldt

Dela gärna artikeln: