Sportkrönika: ”Var har Smedernas ansvar hamnat?”

Sportkrönika: ”Var har Smedernas ansvar hamnat?”

2020-06-29 Av av Conny Blomander

SPORTKRÖNIKA

Smederna har vunnit SM-guldet i lagspeedway de senaste tre åren.

Men för Eskilstunalaget verkar det snarare vara en belastning än en framgång.

Smederna har valt att hoppa av årets förkortade elitserie.

Idag (måndag) blev det klart att elitserien kör igång tisdagen den 11 augusti. Men det blir bara åtta lag istället för nio.

I pressmeddelandet skriver ESS vice ordförande, Mikael Holmstrand, bland annat:

– Vi känner alla att det förpliktigar att vara en del av högsta serien i en idrott. Vi har ett tv-avtal med Cmore som är bra för sporten och vi har ett ansvar mot supportrar och sponsorer. Men inte minst också ett ansvar mot våra förare och då främst de svenska som måste få möjlighet att åka och få intäkter för att kunna fortsätta sin verksamhet.

”Vad kommer att hända?”

Smederna har sju svenska förare i truppen.

Vad kommer att hända med dessa förare?

– Jag kan inte svara på det i dagsläget, men eftersom Smederna valt att hoppa av avtalet så bör förarna bli befriade från sina kontrakt och fria att byta klubb, säger Mikael Holmstrand.

Anledningen Smederna har lämnat till ESS för avhoppet är att det bygger på ekonomin. Att inga lag får ta in mer än 50 personer på arenorna.

Lagen har jobbat stenhårt med sponsorsidan och att få till en extra bra exponering i teve när elitserien väl drar igång.

Varje lag har dessutom fått 560 000 kronor i bidrag från Riksidrottsförbundet.

– Tv-avtalet med Cmore kommer med all sannolikhet inte ge några reda pengar till ESS och klubbarna. Det klubbarna kan utnyttja är exponeringen av reklam.

– Det blir extra viktigt och intressant nu när publiken måste se matcherna på teve istället för live, menar Holmstrand.

Men trots tre SM-guld på rad så har alltså Smederna inte lyckats höja speedwaytemperaturen i Eskilstuna.

Var har Smedernas ansvar mot supporters, sponsorer och förpliktelser mot deltagande i högsta speedwayligan hamnat?

Att idrotten, i detta fall speedway, bara kommer att få ta in 50 personer kan mycket väl komma att ändras innan den 11 augusti.

I Polen körde man första omgången inför tomma läktare.

Sedan tog de polska statsmakterna beslutet att lagen får ta in 25 procent av arenakapaciteten. I Finland får speedwaylagen ta in 500 personer.

Om 25-procentsregeln skulle införas även i Sverige så skulle det innebära väsentligt mycket för klubbarna.

Många svenska förare

Ta Dackarna som exempel. Deras arena har en maxkapacitet på 15 000 personer. Det ger ett publiktak på 3 750 personer.

Västervik har en maxkapacitet på 9 000 personer och som skulle ge ett publiktak på 2 250 personer.

Det klubbarna just nu jobbar hårt med är att få ihop sina trupper och att omförhandla förarkontrakt för att kapa kostnader. Vi kan räkna med att få se många svenska förare i elitserien – förhoppningsvis även Smedernas svenska förare.

De dyra utländska förarna kommer att sållas bort, såtillvida de inte är beredda att rejält sänka sina lönekostnader.

I dagsläget räknar inte ESS med att det blir någon allsvensk serie. Även här hänger det på ekonomin.

TEXT

Conny Blomander

conny@oskarshamns-nytt.se

GRAFIK: SMEDERNA
Dela gärna artikeln: