Svenska livsmedel har gynnats av pandemin men lönsamheten för lantbruk minskar

Svenska livsmedel har gynnats av pandemin men lönsamheten för lantbruk minskar

2021-10-14 Av av Oskarshamns-Nytt

SVERIGE

Nyligen släpptes Lantbruksbarometern, den årliga rapporten, som visar lantbrukarnas uppfattning om det aktuella läget inom lantbruket. Under pandemi har antalet restaurangbesök minskat vilket innebär att hemlagad mat har ökat och därmed gynnat försäljningen av svenska livsmedel. Trots ökande försäljning visar rapporten att fler lantbrukare upplever att de inte har konsumenternas förtroende.

Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankerna har nyligen presenterat Lantbruksbarometern höst 2021. Rapporten visar att det senaste årets minskade antal restaurangbesök till hemlagat har gynnat försäljningen av svenska livsmedel. Trots det upplever fler lantbrukare att konsumenterna inte har förtroende för dem.

Lönsamheten inom lantbruket minskar

Kostnaderna för insatsvaror stiger vilket bidrar till att lantbrukare upplever en allt sämre lönsamhet och med en rekordhög skuldsättning ökar deras sårbarhet för stigande räntor. Lantbrukarnas syn på sin lönsamhet är mer pessimistisk än i våras och även prognosen inför det kommande året är pessimistisk.

Störst nedgång finns bland växtodlarna vars lönsamhetsindex gått från noll till minus 41 men även för mjölk- och nötköttsproducenterna är indexet negativt.  

– Trots höga priser på exempelvis spannmål minskar lönsamheten inom lantbruket. Priset på insatsvaror har ökat mycket och de fortsätter att stiga vilket kraftigt pressar marginalerna, framförallt inom djurproduktionen. Därför är det nu extra viktigt för lantbrukarna att ha koll på hur deras företag påverkas av ökade kostnader. På längre sikt behöver de även arbeta med en aktiv riskhantering på gårdsnivå, säger Per Skargren, segmentschef på Skog & Lantbruk Ludvig & Co

Satsningar inom de gröna näringarna måste fortsätta

Färre lantbrukare upplever i år, jämfört med i fjol, att konsumenterna har förtroende för dem. Samtidigt har andelen som upplever att konsumenterna inte har förtroende för dem ökat kraftigt, från 4% hösten 2020 till 14% i år.

– Det här är illavarslande och kan riskera att hämma den fortsatta utvecklingen av framgångsrika växande företag inom lantbrukssektorn i Sverige. Förtroendefrågan men även lantbrukarnas lönsamhetsoro måste tas på största allvar. Oavsett vilken budget som röstas igenom i riksdagen senare i höst ser vi att det är nödvändigt att den inkluderar satsningar som gör att vi har ett hållbart och lönsamt svenskt jordbruk även i framtiden, säger Ewa Andersen, vd Sparbankernas Riksförbund.

Skuldsättningen på nya rekordnivåer

Skuldökningen bland Sveriges lantbrukare var under 2020 den högsta på tio år. Mätt i kronor låg ökningen på 18 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxttakt med 5,58% sedan 2019.

– Vår analys är att lånen främst används för att köpa mer mark istället för investeringar som kan vara nödvändiga för att effektivisera och klimatsäkra produktionen så att man kan fortsätta att utveckla sina företag och erbjuda attraktiva produkter även i framtiden. Det är viktigt att säkerställa att man får intäkter som överträffar den höga skuldsättningen som tillsammans med stigande räntor annars kan bli problematiska för verksamheten, säger Ulf Möller, segmentsansvarig Skog & Lantbruk Swedbank.

Lantbruksbarometern höst 2021 – insikter och analyser

  • Färre lantbrukare upplever att deras företag är lönsamt och deras prognos för 2022 är pessimistisk.
  • Skuldsättningen i svenskt lantbruk ökar och är nu den högsta på tio år.
  • Likviditeten, det vill säga lantbrukarnas kortsiktiga betalningsförmåga, är oförändrad men stora variationer mellan produktionsgrenarna.
  • Betydligt fler lantbrukare upplever i år att de inte har konsumenternas förtroende jämfört med i fjol.

Tips till Sveriges lantbrukare

  • Följ regelbundet upp din verksamhet och ha koll på kassaflödet.
  • Följ politiska händelser, till exempel EU:s taxonomi och gemensamma jordbruks- och landsbygdspolitik (CAP).
  • Se över det egna skyddsnätet vad gäller försäkringar, pension och generationsskiften.
  • Följ marknaden, använd ditt nätverk och var lyhörd för nya konsumtionsmönster och behov för att fånga nya affärsmöjligheter.

FAKTA / LANTBRUKSBAROMETERN

Lantbruksbarometern är en årlig rapport som visar lantbrukarnas uppfattning om det aktuella läget inom lantbruket. Rapporten har kommit ut sedan 1987 och årets upplaga är den 34:e helårsupplagan. Rapporten tas fram av Kantar Sifo på uppdrag av Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankerna. Kantar Sifo intervjuar årligen 1 000 lantbrukare under januari och 500 under september. Intervjuerna för den här rapporten gjordes 9–22 september 2021.

Foto: Freepik

Dela gärna artikeln: