Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Sverigedemokraterna: ”Det är absurt”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Under ett extrainsatt sammanträde på tisdagen antog regionstyrelsen ett yttrande till Trafikverket inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037. I yttrandet sammanfattas i tio punkter vad Region Kalmar län vill se i den kommande planeringen”, skriver Sverigedemokraterna i ett pressmeddelande.

”Det rådde en stor enighet om att Trafikverket behöver underhålla och investera i de regionala tågbanorna för att förbättra pålitligheten och därmed förtroendet för tågresor. Sverigedemokraterna ville också få med krav på bland annat färre hastighetssänkningar, kompensation för länets sedvanligt för låga andel av landets infrastrukturanslag och mindre ideologisk myndighetsutövning i yttrandet, men majoriteten vägrade hårdnackat”, skriver SD.

”Anmärkningsvärt”

– Historiskt har Kalmar län inte fått ens i närheten av de satsningar andra län har fått från Trafikverket, säger Martin Kirchberg, regionråd för Sverigedemokraterna. Det är anmärkningsvärt att majoriteten väljer bort detta gyllene tillfälle att påverka snedfördelningen.

Majoriteten S-V-C hävdade gång på gång att det är viktigt att styrelsen enhälligt står bakom deras skrivelse till Trafikverket. Sverigedemokraterna anser att det är helt orimligt eftersom inget av deras förslag ens övervägdes att tas med i yttrandet.

– Det är absurt att kräva en gemensam hållning från alla partier utan att ta med eller ens vilja diskutera alla partiernas åsikter, säger Martin Kirchberg. Det är inte så demokratiska förhandlingar går till.

”Helt orimligt”

Sverigedemokraterna motsatte sig också ytterligare hastighetssänkningar även i tätorter, där Trafikverket anser sig vilja se fler sträckor sänkta till 30–40 km/h.

– Självklart ska det vara låga hastigheter i tätorterna, men på många platser skulle det störa trafikrytmen och kännas helt orimligt, säger Martin Kirchberg. Jag tycker att det är ett typexempel på när myndigheter drivs av ideologi istället för att sträva efter vad som är bra för medborgarna och näringslivet.

Grafik: Sverigedemokraterna

+1
20
+1
0
+1
0
+1
5
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS