”Våra konstverk matchar varandra”

2020-02-01 0 av Peter A Rosén

OSKARSHAMN

Är du i behov av något meditativt? Ja, då ska du gå och titta på utställningen ”Sten & Väv” i konsthallen i Oskarshamn.

Oskarshamns-Nytt var, tillsammans med många andra nyfikna besökare, på plats under lördagens vernissage. Utställningen är öppen till och med den 29 februari.

ON:s reporter fick en pratstund med konstnärinnorna – textilkonstnären Agneta B. Lind och skulptören Lore Nynnell. Det meditativa löper som en röd tråd genom Agneta B. Linds vackra bildvävar och Lore Nynnells hårda stenar. Tillsammans bildar duon en ytterst intressant värld. Under drygt tio år har de ställt ut konst tillsammans vid sammanlagt tio tillfällen.

– Vi träffades i vår fackliga organisation – Konstnärernas Riksorganisation, KRO. Och vi upptäckte att vi passade bra ihop. Det gör vi varenda gång.

– Både vi och publiken tycker att våra konstverk matchar varandra så bra. Men vi har lite olika utgångspunkter. Det är det meditativa som är den gemensamma grunden, sa Lore Nynnell, som föddes i Danmark och är uppväxt i Brasilien. Numera bor hon i Gamleby i Västerviks kommun (1982 gick flyttlasset till Sverige).

Agneta B. Lind, som nyligen flyttade från Gässemåla i Småland till Norrland, bor granne med fyren Skagsudde i Örnsköldsviks kommun. Hon konstaterade att konstnärinnorna har ytterligare en sak gemensamt.

– Våra material tar lång tid att göra – och jag tror att besökarna känner det.

Vår tidning fastnade framför allt för en stor bildväv i fågelperspektiv, som Agneta B. Lind har sålt till Västerviks kommun.

– Jag kallar den ”Vattnet och trädens spegel” – och jag har lånat in den från Västerviks kommun till den här utställningen. Annars hänger den i kommunhusets entré.

– När kommunmänniskorna beställde den, så sa de förstås att de ville ha vatten i den.

– När man får en beställning, så går man till det rummet där konstverket ska hänga, för att se hur det ser ut. Den här väven hänger ovanför en stor soffgrupp i knallrött. Därför kände jag att jag var tvungen att dra upp färgskalan lite grand, annars försvinner väven i rummet. Jag tycker att helheten fungerar väldigt bra. Jag är ofta ute i naturen och tittar. När jag hittar något intressant, så gör jag ett utkast i form av en liten skiss. Sedan drar jag upp den i ett större format. Jag vill abstrahera det hela, jag vill inte att det ska vara naturalistiskt, förklarade Agneta B. Lind.