Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

”Vi är inte på något sätt glada eller nöjda”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ÅLEM

Medborgarförslaget om det omtalade krysset i Ålem, som Patabygdens Samhällsförening har skrivit, behandlades i kommunstyrelsens arbetsutskott på tisdagen.

Föreningen vill att Mönsterås kommun och Region Kalmar län ska kontakta Trafikverket och begära att verket utreder förutsättningarna för en planskild korsning.

Trafikverket har tagit ett helt annat beslut, vilket vår tidning skrev om nyligen. Läs den artikeln här.

– Vi är helt överens med Patabygden om att en planskild korsning vore det absolut bästa. I alla tre remissvar som vi har lämnat in, så framgår det att det är den lösningen som vi förordar. Men Trafikverket har varit tydliga med att en planskild korsning inte är ett alternativ inom överskådlig tid. Då ställer vi oss positiva till att man åtminstone genomför de trafiksäkerhetshöjande åtgärder som man har tagit beslut om, säger Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun.

”Vi accepterar den här lösningen, för att den är bättre än det vi har i dag”

ANDERS JOHANSSON (C), KOMMUNALRÅD I MÖNSTERÅS KOMMUN

– Vi är inte på något sätt glada eller nöjda – men vi accepterar den här lösningen, för att den är bättre än det vi har i dag. Vi är också tydliga med att vi kommer att fortsätta att verka för att det ska bli en planskild korsning i framtiden. Det måste vara slutmålet, säger Anders Johansson.

Tycker Trafikverket att det blir för dyrt med en planskild korsning?

– Ja, man är inte beredd att lägga de pengar som krävs. Jag tror att det rör sig om mer än 50 miljoner kronor.

– De tycker att de har andra ställen där det är viktigare.

Kalmar län blir sällan prioriterat av staten…

– Kalmar län blir sällan prioriterat. Problemet är de beräkningsmodeller som de använder när de ska prioritera infrastrukturen i Sverige. I Kalmar län har vi inte så mycket trafik, så vi hamnar alltid långt bakom storstadsområdena i beräkningsmodellerna. Vi har hela tiden detta att slåss emot, säger Anders Johansson.

FOTO: PRIVAT

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS