Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Birgitta Nylund: ”Empati är ett ord som många politiker inte kan stava till”

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

Solbacka i Oskarshamn är inte längre ett trygghetsboende med ständig personalnärvaro, dygnet runt.

Det har förvandlats till ett ordinärt boende med hemtjänstinsatser, berättar Birgitta Nylund, som bor i en av lägenheterna på Solbacka.

Vår tidning pratar med Birgitta Nylund via telefon på tisdagen. Hon säger att hon fick reda på det när hon pratade med socialnämndens ordförande Rolf Lindström (M) igår.

– Det är en kostnadsfråga, förklarade han.

– ”Det är konstigt, tycker jag, med tanke på att vi har flera dementa personer på Solbacka”, svarade jag, berättar Birgitta Nylund.

– Då sa Rolf Lindström att dementa ska bo på demensboenden. Men det är verkligen inte så lätt att flytta på 100-åringar. Empati är ett ord som många politiker uppenbarligen inte kan stava till. För anhöriga är det ett jättesvårt beslut att ta. Man kan inte räkna med att en 100-åring har sex-sju år kvar att leva. Det handlar möjligen om ett år – och då vill man kanske inte utsätta honom eller henne för en flytt. Och hur länge får man stå i kö till ett särskilt boende?

Vill ha ett informationsmöte

– Jag sa att vi har rätt till ett informationsmöte, med tanke på att Solbacka går från att vara ett trygghetsboende till att bli ett ordinärt boende med hemtjänstinsatser. ”Det ska vi försöka ordna”, sa han lite svävande.

Oskarshamns-Nytt har tidigare skrivit om hur de personliga larmen fungerar på Solbacka. När man trycker på larmet så kommer man till en larmcentral i Örebro, där man får prata med en helt okänd person.

Den personen ska sedan ringa upp någon inom hemtjänstgruppen Terrassen, som har en larmtelefon. Och den personen ska i sin tur hitta någon som kan hjälpa den som har larmat på Solbacka.

– Ringer jag och säger att jag vill ha hjälp med att plocka ur diskmaskinen, så säger de att jag får vänta tills personalen har tid med det. Men ringer jag och säger att jag vill ha hjälp med att komma upp ur sängen, hjälp med att klä på mig eller att jag behöver värktabletter – ja, då kommer de så fort de kan, säger Birgitta Nylund.

Hon beskriver den gångna sommaren som väldigt rörig.

Behöver instruktioner

Som exempel nämner hon unga vikarier, i senare tonåren, som är i behov av instruktioner för att kunna använda en städtrasa på rätt sätt.

Birgitta Nylund konstaterar också att språkförbistring har varit ett stort och återkommande bekymmer under sommarmånaderna.

Hon betonar att flera av de äldre personerna som bor på Solbacka inte längre har förmågan att redogöra för sina behov. Detta i kombination med vikarier som inte behärskar språket på ett tillfredsställande sätt, leder förstås till stora problem, understryker hon.

– Jag vet, exempelvis, att en av de boende här på Solbacka placerades vid ett fönster, där det var jättevarmt. Solen sken rakt in och den boende ifråga kan inte förflytta sig på egen hand.

TEXT & FOTO

PETER A ROSÉN

peter@oskarshamns-nytt.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS