Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Efter Skrikaolyckan: Straffen skärps för upprepade olovliga körningar och upprepad rattonykterhet

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

MÖNSTERÅS

Knappt fem år efter den fruktansvärda Skrikaolyckan utanför Fliseryd står det klart att straffen för upprepade olovliga körningar och upprepad rattonykterhet kommer att skärpas.

Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har ställt sig bakom motionen som riksdagsledamöterna Anders Åkesson (C) och Johan Hedin (C) skrev.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet – som reserverade sig i frågan – har således en tydlig majoritet emot sig i frågan.

– Det är en framgång, konstaterar Anders Åkesson.

Han och Mönsterås kommunalråd – Anders Johansson (C) – berättar om detta på en pressträff i Mönsterås på måndagseftermiddagen.

Det var den 27 juni 2017 som en vaneförbrytare i 60-årsåldern i Mönsterås kommun körde ihjäl två personer – en kvinna i 30-årsåldern och hennes svärfar som var i 70-årsåldern – i Skrika, utanför Fliseryd.

Den skyldige hade tidigare dömts för ett mycket stort antal trafikrelaterade brott.

Mellan mars och juni 2017 rapporterades den körkortslöse mannen för olovlig körning vid hela tolv tillfällen. Han påträffades drograttfull vid fyra tillfällen, han fastnade i fartkameror när han körde för fort och han orsakade minst två trafikolyckor.

En man i 35-årsåldern blev allvarligt skadad efter att ha frontalkrockat med den dömde mannens bil i Skrika. Proverna visade sedan att den dömde hade kört med amfetamin i kroppen.

Skrikaföraren använde flera olika bilar.

”Hela bygden reagerade oerhört kraftigt. Och jag själv blev innerligt förbannad”

MÖNSTERÅS KOMMUNALRÅD ANDERS JOHANSSON (C)

– Hela bygden reagerade oerhört kraftigt. Och jag själv blev innerligt förbannad. Jag ringde Anders (Åkesson) och sa att något måste göras, säger Anders Johansson.

Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun. Foto: Peter A Rosén

– Polisen hade tagit mannen vid oerhört många tillfällen. Därmed hade polisen gjort sitt jobb. Det var rättssystemet som fallerade, tillägger han.

”Kunde inte göra något”

– Åklagaren vände ner ärendet direkt. Om det var en förstagångsgrej eller 58:e gången gjorde ingen skillnad. Varje enskilt fall bedömdes som unikt. Det gjordes ingen ackumulering. Man tittade inte på det som hade hänt tidigare. Men bygden visste att den här människan körde på det här viset och polisen fångade honom gång på gång – men kunde inte göra något, säger Anders Åkesson, som berättar att han då kontaktade partikamraten Johan Hedin.

– Han satt då i riksdagens justitieutskott, där man ägnar sig åt lagstiftning och brottspåföljder. Jag och Johan skrev en motion, där vi betonade att man måste kunna ha skärpta straff vid upprepade olovliga körningar och upprepad rattonykterhet.

Motionen lades fram på hösten 2017.

”Utredningen föreslog precis det vi vill”

ANDERS ÅKESSON (C), RIKSDAGSLEDAMOT FRÅN KALMAR LÄN

– Sedan har vi fortsatt att lägga den – och bingo! För knappt en månad sedan gick motionen till riksdagens justitieutskott. Och en majoritet ställde sig bakom den. Dessförinnan hade regeringen tillsatt en utredning – och utredningen föreslog precis det vi vill. Men regeringen gick inte på den linjen.

– Men då, för knappt en månad sedan, åkte de på ett tillkännagivande i riksdagsbeslutet, där det står att de skyndsamt ska återkomma med ett lagförslag i enlighet med det som presenteras i promemorian. Därmed bifaller man motionen, säger Anders Åkesson, som konstaterar att regeringen får sig en rejäl näsknäpp.

– Nu ligger det på Morgan Johanssons (justitieministern som inte ville gå lika långt som de borgerliga partierna i den här frågan) bord att snabbt som attan komma till riksdagen med en proposition, understryker han.

”Det är är egentligen den farligaste brottsligheten som vi har i vår kommun”

ANDERS JOHANSSON

Anders Johansson fyller i:

– Det här är egentligen den farligaste brottsligheten som vi har i vår kommun. Vi har inte den organiserade brottsligheten eller gängkriminaliteten. Vaneförbrytarna i trafiken är våra farligaste brottslingar.

– Man kör med stulna fordon, oregistrerade fordon, och ofta i påverkat tillstånd, påverkade av alkohol eller något annat. Och inte sällan är de körkortslösa också. Det är ett litet antal personer, men de utgör den absolut farligaste brottsligheten som vi har.

”Dålig förståelse”

– Jag tycker att samhället har haft för dålig förståelse för landsortsbrottsligheten. Det känns jättebra att vi har kommit så här långt. Detta är lagstiftning. Jag hade gärna sett fler straffskärpningar – men jag är glad över att vi har kommit hit, säger Anders Johansson.

Anders Åkesson berättar att regeringen ska lägga ett lagförslag på bordet i september i år.

”Morgan Johansson vet att han har en bastant riksdagsmajoritet som vill se detta”

ANDERS ÅKESSON

– Och vi kommer givetvis att följa upp detta – och kontrollera att innehållet ligger i linje med det som riksdagen har beslutat. Morgan Johansson vet att han har en bastant riksdagsmajoritet som vill se detta.

”En fara för andra”

”Den som upprepat gör sig skyldig till olovlig körning är inte sällan en fara för andra. Den som begår ett sådant brott gång på gång och utan avsikt att göra någon förändring måste uppmärksammas med större kraft av samhället”, skriver Anders Åkesson och Johan Hedin i ovannämnda motion.

”För att bryta en sådan destruktiv bana bör straffskalan för upprepade brott ses över, så att rättsvårdande myndigheter har fler instrument till sitt förfogande för att stävja denna typ av brottslighet. Det är i många av dessa fall rimligt att tro att det finns en beroendesjukdom med i bilden, något som den som gör sig skyldig till dessa brott måste få hjälp att ta sig ur. Inom kriminalvården finns sådana program som har visat sig fungera väl i vissa fall. Även psykisk ohälsa kan ligga bakom, för vilken det kan finnas behandling att få, om det destruktiva levnadsmönstret kan brytas”, skriver de.

”Måste kunna tas ur trafiken”

”Samma förhållanden gäller sannolikt i många fall även frågan om upprepade fall av rattonykterhet. De som gör sig skyldiga till denna typ av brott är med all rimlighet i ännu större utsträckning lidande av beroendesjukdom. I de fall beroendet även omfattar olagliga droger och berusningsmedel finns ofta annan brottslighet med i bilden, då beroendet måste finansieras”, skriver Anders Åkesson och Johan Hedin, som konstaterar att ”de som gång på gång, utan någon vilja att ändra sitt beteende, kör onyktra utsätter andra för livsfara”.

”Dessa måste kunna tas ur trafiken, och för det behöver rättsvårdande myndigheter fler och bättre medel”, skriver de.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS