SVERIGE
Chockhöjningen av husbilsskatten till 50 000 kronor om året stoppas av regeringen. Regeringen lägger istället ett förslag om att skatten ska sänkas. Husbilar ska inte längre omfattas av malusskatt under bilens tre första år.
Nya husbilar har sedan ett par år tillbaka en årlig fordonsskatt på 15 000-40 000 kronor. En ny regel gjorde att skatten på husbilar skulle dubblas eller tredubblas, till över 50 000 kronor i många fall. Även redan registrerade husbilar skulle kunna få en retroaktiv skattesmäll. Orsaken var att beräkningssystemet skulle bytas från NEDC till WLTP som ger mycket högre koldioxidvärden.
Sänker skatten
Finansdepartementet konstaterar att de senaste årens förändringar i hur fordons koldioxidutsläpp mäts lett till högre fordonsskatt för husbilar. Samtidigt är utbudet av husbilar med låg- och nollutsläppsalternativ ännu inte lika stort som för andra personbilar och lätta lastbilar, vilket gör att malus för husbilar inte har samma miljöstyrande effekt som för andra typer av lätta fordon. Finansdepartementet remitterar därför ett förslag om att husbilar inte längre ska omfattas av den förhöjda fordonsskatten.
– Husbilsbranschen är viktig för Sverige och husbilar innebär glädje och frihet för många människor. Samtidigt har skatten för husbilsägare ökat som en konsekvens av förändringar i hur man mäter fordons koldioxidutsläpp. Därför remitterar vi nu ett förslag som sänker skatten på husbilar, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M).
Arkivfoto: Peter A Rosén
Redaktör & annonsering