ANNONS

Handeln gör sig redo inför Black Week och julhandeln

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Svensk Handels Handelsbarometern för oktober visar att branschens framtidsförväntningar stiger något inför att de viktiga handelshögtiderna Black Week och julhandeln står för dörren. Läget är däremot alltjämt ansträngt, och för en del handlare blir årets sista månader avgörande.

Ett värde på framtidsindikatorn som understiger det neutrala värdet 100, indikerar att det är fler handlare som är pessimistiska än som är optimistiska kring de kommande tre månaderna utifrån parametrarna antalet anställda, försäljning och den egna verksamhetens lönsamhet. Månadens siffror innebär att samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100 för den 17:e månaden i följd, vilket speglar det prekära läge branschen befinner sig i

“Siffrorna som presenteras denna månad är en fingervisning om hur viktiga kommande månader är för handeln. Historiskt är dessa förhållandevis starka handelsmånader, och vi hoppas att våra medlemmar får en stark höst och vinter. Tyvärr tror vi dock att det generella ekonomiska läget kommer återspeglas när vi sedan summerar året. Vi tror inte på några försäljningsrekord”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Tron på ökad försäljning gav e-handeln ett lyft

E-handeln står för den största ökningen i månadens Handelsbarometer, där en ökning med 2,9 enheter gav ett indikatorvärde på 87,3. Ökningen berodde till stor del på att förväntningarna på framtida försäljning ökade markant, vilket sannolikt påverkas av de stundande handelshögtiderna som tidigare nämnts.

“E-handeln laddar upp för en intensiv period. Vår prognos 2022 var att försäljningen under Black Week skulle ligga runt åtta miljarder kronor, och nästan varannan person uppgav att de antagligen skulle inhandla en vara under veckan. E-handeln har gått svagt under en tid, och då spelar dessa handelshögtider än allt viktigare roll för många handelsföretag”, säger Sofia Larsen.

Möjlighet att anställa extrapersonal

Butikshandeln noterades för en mindre ökning i månadens mätning. En ökning med 0,5 enheter resulterade i ett indikatorvärde på 76,9. För sällanköpshandelns vidkommande var det möjligheten att anställa som stod för den största ökningen.

“Större handelshögtider medför att många företag väljer att ta in extrapersonal, vilket märks av i månadens mätning. För många är detta också det första mötet med arbetsmarknaden. Vi är stolta över att handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, och vill givetvis välkomna än fler. För att så ska ske krävs dock att regeringen på allvar visar att man värnar om jobb och företagande genom att sänka arbetsgivaravgifterna”, säger Sofia Larsen.

Svart presentpaket Black Friday

Foto: Freepik

+1
1
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS