Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Här är tjänsterna som bidrar mest till inflationen

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Det har blivit dyrare att köpa gymkort och gå till frisören. Enligt den senaste statistiken är det priserna för tjänster som nu stiger snabbast. Det konstaterar SCB i ett pressmeddelande på torsdagen.

När inflationen blev högre under det första halvåret 2022 var det främst priser på varor, boendekostnader och el som klättrade uppåt.

–  De senaste siffrorna visar att det framför allt är tjänstepriser som stiger snabbast, även om skillnaderna är små, säger John Eliasson, prisstatistiker på SCB.

Tjänster som ökat i pris

I vanliga fall brukar inflationssiffrorna redovisas efter konsumtionsändamål. Varor och tjänster inom rekreation redovisas exempelvis för sig och matpriser för sig.

Ett annat sätt att redovisa inflationen är att dela in priserna i tjänster, varor och boendekostnader. Inom kategorin tjänster är det främst flygcharter, dagens lunch och motionsaktiviteter som bidrar till inflationen just nu. Men även tjänster som äldreomsorg och biluthyrning stiger i pris.

Tjänstepriserna som bidrar mest till inflationen

TjänstÅrsförändring pris
Motionsutövning9,03%
Flygcharter14,60%
Dagens lunch, restaurang7,40%
Tv, film- och musiktjänster6,92%
Veterinärtjänster24,69%
Snabbmat4,98%
Äldreomsorg8,54%
Biluthyrning14,41%
Tandläkararvode6,99%
Hårfärgning6,96%

Bred prisökning

Det är alltså flera olika typer av tjänster som bidrar till uppgången. Totalt är det 86 procent av alla tjänstepriser som ökar snabbare än 2 procent i årstakt.

–  Att tjänstepriser ökar med mer än 2 procent per år är ganska vanligt historiskt sett. Dock är magnituden annorlunda just nu då vi ser en bred prisökning av tjänstepriser som ökar mer än 5 procent, säger John Eliasson.

FAKTA / OM STATISTIKEN

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar. I SCBs statistikdatabas finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS