Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Kartläggning: Stora skillnader i kommunernas hjälp till skuldsatta i Kalmar län

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

Kommunernas budget- och skuldrådgivning kan vara avgörande för den som drabbas av ekonomiska problem. Men hur mycket hjälp kommunerna erbjuder skiljer sig stort. Skuldsatta i Mörbylånga får sexton gånger mer tid för rådgivning än skuldsatta i Borgholm och Torsås, visar Konsumentverkets kartläggning.

Konsumentverket skriver om detta i ett pressmeddelande på torsdagen.

Kommunerna har ansvar att hjälpa människor som har problem att betala sina skulder. Budget- och skuldrådgivning är en obligatorisk verksamhet. Men det finns stora skillnader i hur mycket hjälp olika kommuner erbjuder, visar Konsumentverkets återkommande kartläggning av kommunernas budget- och skuldrådgivning.

Konsumentverkets kartläggning visar att kommuner med hög andel skuldsatta invånare ofta ger mindre rådgivningstid.

I Kalmar län erbjuder Borgholms kommun och Torsås kommun minst tid för rådgivning per skuldsatt och år, 22 minuter. Det kan jämföras med Mörbylånga, där kommunen erbjuder knappt 400 minuter per skuldsatt och år. Mörbylånga har lägst andel skuldsatta medborgare i Kalmar län, skriver Konsumentverket.

”Avgörande”

– Det stöd som ges av den kommunala budget- och skuldrådgivningen är många gånger avgörande för den enskilde och dennes familj och av betydelse även för samhället, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket.

– Säkert blir det fler som kommer att behöva ekonomisk rådgivning på grund av högre levnadskostnader och stigande räntor.

Tid för rådgivning per skuldsatt och år:

KommunAndel skuldsattaMinuter rådgivning per skuldsatt och år
Borgholm3 %22 minuter
Torsås4,8 %22 minuter
Emmaboda4,5 %37 minuter
Hultsfred6,1 %72 minuter
Mönsterås3,8 %76 minuter
Oskarshamn3,5 %82 minuter
Västervik3,7 %84 minuter
Högsby7,7 %90 minuter
Vimmerby3,1 %121 minuter
Kalmar3 %137 minuter
Nybro4,5 %172 minuter
Mörbylånga2,1 %364 minuter

Väntetider

Konsumentverket rekommenderar att det inte ska ta mer än fyra veckor att få ett besök för skuldrådgivning. I Kalmar län klarar samtliga kommuner den gränsen. Väntetiden ligger mellan en och fyra veckor i samtliga kommuner. Totalt i riket finns 27 kommuner som inte klarar rekommendationerna, och i Falköpings kommun är väntetiden hela sex månader.

– Det kan finnas naturliga förklaringar till varför väntetiderna är långa, men alldeles oavsett är det viktigt att de som är i en ekonomiskt svår situation får snabb och kvalificerad hjälp, säger Kristina Difs, utredare på Konsumentverket.

Den genomsnittliga väntetiden i kommunerna i Kalmar län är drygt två veckor. Det är ungefär lika lång tid som i den förra mätningen som gjordes för två år sedan. I fyra kommuner har väntetiden minskat medan den ökat i fem kommuner, skriver Konsumentverket.

Väntetid för ett första bokat enskilt möte per kommun:

KommunVäntetidUppfyller rekommendationen
Västervik4 veckorJa
Borgholm3 veckorJa
Kalmar3 veckorJa
Torsås3 veckorJa
Hultsfred2 veckorJa
Högsby2 veckorJa
Mönsterås2 veckorJa
Nybro2 veckorJa
Oskarshamn2 veckorJa
Vimmerby2 veckorJa
Emmaboda1 veckorJa
Mörbylånga1 veckorJa

FAKTA / OM KARTLÄGGNINGEN

  • Konsumentverket gör regelbundna kartläggningar av kommunernas budget- och skuldrådgivning.
  • Undersökningen består av en webbenkät som har besvarats av samtliga kommuner under perioden januari-mars.
  • Uppgifterna bygger på kommunernas egna uppgifter, vilket innebär att skillnader kan förekomma när det gäller statistikens omfattning och detaljnivå. För att kunna besvara frågorna i enkäten har kommunerna i vissa fall gjort uppskattningar.
  • Beräkningar har gjorts utifrån statistik om invånarantal (invånare över 18 år) från SCB och antal skuldsatta enligt Kronofogdens utsöknings- och indrivningsdatabas den 31 december 2022.

Källor

Konsumentverkets rekommendationer för den kommunala budget- och skuldrådgivningen

För jämförelser över åren har uppgifter hämtats från Konsumentverkets tidigare lägesrapporter

Statistik om skuldsanering och skuldsättning hos Kronofogden

Statistik över invånarantal hos SCB

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS