Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Mervärdespengar kan finansiera delar av planerad mötesfri väg på E22:an i Oskarshamns kommun

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMNS KOMMUN

Mervärdespengar kan finansiera delar av den planerade mötesfria vägen på E22:an mellan Nygård – strax norr om Fårbo och Jämserum – och Målbäcken, nordväst om Misterhult.

Det berättar Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun, på en pressträff, kopplad till kommunstyrelsens arbetsutskott, på onsdagen.

Den aktuella sträckan, som är nio kilometer lång, finns med i Trafikverkets genomförandeplan för åren 2022–2027 och Andreas Erlandsson konstaterar att de inblandade aktörerna – Oskarshamns kommun, Region Kalmar län och det statliga Trafikverket – arbetar hårt för att hitta en lösning.

– Vi har möten varje dag, i stort sett – nästa möte hålls i kväll.

Om inte den här vägsatsningen är upphandlad och beställd innan den nuvarande genomförandeplanen når sitt slutdatum om tre år, så ramlar sträckan i fråga ut ur genomförandeplanen, konstaterar Andreas Erlandsson.

”Länets pulsåder”

– Och då vet man inte om den kommer med i nästa genomförandeplan, eller i kommande genomförandeplaner. Det skulle kunna dröja mellan 15 och 20 år, om vi inte kan få till någon form av lösning nu. Och är inte vägen mötesseparerad, så sänker de hastigheten, det är Trafikverkets direktiv. Det försämrar vår arbetsmarknad väldigt mycket. Jag hoppas dock att vi ska kunna få till en lösning på något sätt. E22:an är inte en kommunfråga, det är en länsfråga – E22:an är länets pulsåder när det gäller infrastruktur. E22:an är inte bara viktig för oss som bor i Oskarshamns kommun – den är lika viktig för exempelvis Öland och Torsås, men nu råkar de nio kilometerna ligga i vår kommun.

– Men jag känner att vi har ett jättestort stöd i länet för detta, säger Andreas Erlandsson.

Tanken är alltså att kommunen ska kunna gå in och finansiera en del av satsningen?

– Ja, på något sätt – infrastruktur är en av hörnstenarna i mervärdesavtalet. Mervärdesinsatsen skulle kunna vara en del av detta. Men inget är klart, och summorna och fördelningen är inte klara.

Kan även Region Kalmar län gå in med pengar?

– Ja, det är vår förhoppning. Jag tycker inte att Oskarshamns kommun ska behöva ta den överskjutande kostnaden själv. Men hur vi får till det, ja, det vet vi inte än, vi får se var vi landar. Vi är i alla fall väldigt kreativa när det gäller att hitta lösningar, från alla håll.

”Jag är hoppfull”

Andreas Erlandsson (S), ordförande i kommunstyrelsen i Oskarshamns kommun

– Jag är hoppfull. Vi är en rätt så liten kommun, med 27 000 invånare, vi kan inte ta hur stor del som helst av något som egentligen är ett statligt ansvar.

Ja, E22:an borde väl ses som ett riksintresse?

– Ja, den är jätteviktig för Öland, så att exempelvis alla stockholmare kan ta sig dit. Man måste tänka lite större.

– E4:an satsas det på, det är fyrfiligt hela vägen, mer eller mindre. Här, i det här fallet, har vi inte ens en två plus ett-väg, säger Andreas Erlandsson.

Ansiktsbild på kommunalrådet Andreas Erlandsson (S), Oskarshamn.
Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun. Arkivfoto: Peter A Rosén
+1
16
+1
1
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
5

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS