Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Näringsidkarna fast beslutna i parkeringsfrågan: Vill återgå till p-skiva

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Oskarshamns kommun har överklagat domen om parkeringsavgifterna i centrala Oskarshamn. Kommunens uppfattning är att förvaltningsrätten ”inte har dömt rätt”. Beslutet om att införa parkeringsavgifterna har ifrågasatts och mötts av massiv kritik från politiker, näringsidkare och såväl invånare som besökare.

Näringsidkarna i föreningen Handel Oskarshamn står fast beslutna om att de vill att kommunen återgår till p-skiva med två timmars parkering. Det skriver föreningen i en skrivelse till kommunen.

Under våren överlämnade Handel Oskarshamn en namninsamling med över 4 300 namn och skickade in två skrivelser till Oskarshamns kommun där föreningen vädjade om att kommunen skulle tänka om beslutet och inte fullfölja planen med att återinföra parkeringsavgifterna.

Trots protesterna så infördes parkeringsavgifterna den 1 juli i år.

Återgå till p-skiva

ON har tagit del av en skrivelse till Oskarshamns kommun från föreningen Handel Oskarshamn som representerar cirka sextiofem näringsidkare. I brevet till kommunen har föreningen sammanställt synpunkter och förbättringsförslag från medlemmar och deras kunder/gäster.

”Vi vill betona att även om förbättringsåtgärder föreslås av föreningen, så är den fortsatta grundinställningen att återinförandet inte borde gjorts, och att det främsta önskemålet fortfarande är att återgå till p-skiva 2 h i centrum”, skriver Anders Karlsson, ordförande i Handel Oskarshamn.

Synpunkter på p-avgifterna

Följande synpunkter och förbättringsförslag har Handel Oskarshamn med i skrivelsen:

Utlovade fria platser, utanför Lekia på Slottsgatan, blev avgiftsbelagda. Går detta att åtgärda?

”Köpmangatan där det är 30 minuter fri parkering har varit delvis negativt, då bland annat optiker och salonger som kantar denna gata sällan har kunder som är klara på 30 minuter. De har många äldre kunder/ besökare som gärna står nära, men det går alltså inte eftersom de måste flytta bil efter 30 minuter.

”I hörnet Kungsgatan/Lilla Torget är det nu 2 h parkering. Lundins skor har ingen annan ingång till butik, utan vissa leveranser sker via entrén. Tidigare var det 30 min parkering här, vilket gjorde att man visserligen fick vänta ibland, men hanterbart – nu, med 2 h behövs en förändring eller en utpekad lastplats.”

”Begränsningen på max 2 h i en zon har varit upphov till mycket irritation och frågetecken, då det inte gått att förlänga utan att byta zon – det har alltså inte räckt med att byta p-plats, utan man har varit tvungen att hitta en annan zon.”

”Möjligheten att stå gratis 1 h på parkeringar i anslutning till Coop har lett till att många som inte ska till Coop utan göra helt andra ärenden, parkerar där för att det är smidigt. Effekten upplevs bli att kunden därför stressar runt till det absolut nödvändigaste för att hinna på 1 h. Detta motverkar således det som centrumhandeln annars arbetar för, det vill säga att invånarna ska komma till stadskärnan, trivas och spenderat tid där, hinna med en spontan fika, eller en extra shoppingtur när man ändå är på plats.”

”Många medlemmar berättar om otaliga kunder som har svårt att förstå p-automaterna, oavsett vid betalning med kort eller via app. De tvingas ofta ta emot besökares irritation över situationen, vilket såklart påverkar köptillfället negativt.”

”Som med all teknik har flera upplevt att automaterna inte fungerat eller att det varit problem med apparna. Ytterligare irritationsmoment är att den ena appleverantören dessutom tar administrativ avgift.”

”Det har också varit knepigt för utländska gäster som inte kunnat ladda ner app.”

”Finns möjlighet till fri parkering på lördagar? I Kalmar fungerar det så i dagsläget.”

”Sammanfattningsvis är upplevelsen från såväl medlemmar som gäster och kunder att det generellt är rörigt med de två olika varianterna, 2 h eller 4 h med avgift, 30 min fritt (ingen p-skiva) och att det är svårt att hitta såväl skyltar som p-automater.”

”Kommunikation – hur kan kommunen arbeta för att tydliggöra vad som gäller? Skyltar, instruktioner, inlägg i sociala medier mm.”

Vill vara delaktiga

Handel Oskarshamn avslutar med ett önskemål om att föreningen ska få vara delaktiga i det kommande arbetet med en utvärdering. Föreningen föreslår att två till tre medlemmar ska få bidra i förbättringsarbetet.

”Att inkludera dem som det i väldigt stor utsträckning berör borde gjorts redan innan beslut om återinförande av p-avgifter togs”, avslutar Anders Karlsson.

Foto: Peter A Rosén

Läsarfråga

Vilken parkeringslösning vill du ha i Oskarshamns stadskärna?
278 röster

+1
18
+1
0
+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS