Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

Bonus

Samarbeten

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Omskriven del av E22:an blir mötesfri: Oskarshamns kommun går in med 40 miljoner kronor

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMNS KOMMUN

Kommunstyrelsen i Oskarshamn har sagt ja till att gå in med 40 miljoner skattekronor i en medfinansiering av E22-etappen mellan Nygård – norr om Fårbo och Jämserum – och Målbäcken, nordväst om Misterhult.

Styrgruppen för mervärdesavtalet har dessutom tagit ett beslut om att lägga 10 miljoner kronor på medfinansieringen, under förutsättning att arbetet påbörjas under 2025.

Förslaget har fått klartecken från Trafikverket och det innebär att vägen kommer att bli mötesfri och därmed trafiksäkrare.

På tisdagssammanträdet godkände kommunstyrelsepolitikerna medfinansieringsavtalet med Trafikverket. Ärendet ska även behandlas i fullmäktigeförsamlingen i april.

Kommunstyrelsens ordförande Andreas Erlandsson (S) ger oss avtalsdetaljerna på en pressträff nästa vecka.

Brist på pengar

I bakgrundsmaterialet konstaterar kommunen att en ombyggnad av E22, norr om Oskarshamn, har diskuterats under en längre tid – och att den 3,2 mil långa sträckan mellan Nygård och Gladhammar är med i den nationella planen för transport och infrastruktur 2022–2023. Vägplanen gäller till och med nästa år – och tre etapper på sammanlagt 2,4 mil planeras mellan Gladhammar och Målbäcken. Den fjärde etappen, den 9 kilometer långa sträckan mellan Nygård och Målbäcken, stoppades dock, på grund av brist på finansiering i den nationella planen.

50 extramiljoner

Den nuvarande kalkylen pekar mot en kostnad på 134 miljoner kronor, för projektets genomförande, och där Trafikverket har en gräns på 100 miljoner kronor för att åtgärden ska genomföras – och det krävs cirka 50 miljoner kronor i ickenationella medel för att säkerställa ett projektbeslut.

Oskarshamns kommun insåg således att etappen riskerade att hamna utanför den nationella planen, vilket skulle ha inneburit att vägsträckan byggs om tidigast efter nästa planperiod, 2037 – med fortsatt dålig trafiksäkerhet och en hastighetssänkning till 80 kilometer i timmen på den aktuella sträckan som följd.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
16
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
7

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Shoppingguide

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS